خانواده پژوهی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ کمبود توجه
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر سلامت روان مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ کمبود توجه است. در یک مطالعه شبه‌تجربی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل، مادران20 کودک مبتلا به اختلال بیش-فعالی/ کمبود توجه، به صورت در دسترس از دو مرکز درمانی وابسته به دانشگاه، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی فرزندپروری مثبت قرار گرفت. آزمودنی‌ها به وسیله مقیاس سلامت روان عمومی در 3 مرحله (قبل از مداخله، بعد از مداخله و مرحله پی‌گیری) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش معنادار سلامت روان مادران گروه آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل شده است. در نتیجه برنامه فرزند پروری مثبت در ارتقاء سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش-فعالی/ کمبود توجه، مؤثر است؛ لذا پیشنهاد می-شود درمانگران از این روش برای کمک به این گروه کودکان استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهناز سادات جعفری | behnaz sadat
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

رقیه موسوی |
دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...

علی فتحی آشتیانی | fathi ashtiani
دانشگاه علوم بهزیستی

کتایون خوشابی |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/124
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443530.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات