خانواده پژوهی، جلد ۷، شماره ۱/۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثر بخشی روان نمایشگری (سایکودراما) بر خودگردانی هیجانی و سلامت روان دانش آموزان دختر مدارس دوره راهنمایی ناحیه یک کرج
چکیده فارسی مقاله هـدف پـژوهش حـاضر بـررسـی اثـربخشـی روان­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ نمایشگری بر خودگردانی هیجانی و سلامت روان­ دختران دوره راهنمایی شهرستان کرج است. گروه نمونه از طریق نمونه­ گیری خوشه ­­ای­ و از بین کلیه دانش ­آموزان سوم راهنمایی این شهرستان انتخاب شدند. از این تعداد، 20 نفر شرایط لازم (شامل نمره برش مورد نظر در پرسشنامه‌های تحقیق) را برای ورود به پژوهش احراز کردند که به طور تصادفی در دو گروه (ده نفره) آزمایش و گواه جایگزین شدند. این دانش­­ آموزان به ­وسیله پرسشنامه خودگردانی هیجانی (برگرفته­ از آزمون هوش هیجانی شات) و آزمون سلامت عمومی (GHQ-28) در مرحله پیش­ آزمون و پس ­آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 0 جلسه یک و نیم ­ساعته که هفته‌­ای بار تشکیل می ­شد به ­طور گروهی­ تحت شیوه روان­ نمایشگری قرار داده شد و گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده­­­های حاصل از پرسشنامه ­های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که روان نمایشگری در افزایش خودگردانی هیجانی و کاهش اضطراب دانش­ آموزان مؤثر بود. اما در این پژوهش تأثیری بـر سلامت­ روان کلی شرکت­ کنندگان نداشت­.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سایکودرام- خودگردانی هیجانی- سلامت روان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عاطفه کیانی نژاد |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)

مهدی زارع |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

فریبرز باقری |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/12555
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443519.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات