|
خانواده پژوهی، جلد ۷، شماره ۱/۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی قصه درمانگری کودکان، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی آموزش رفتاری والدین توأم با قصه درمانگری در کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پـژوهش به منظور مقـایسه اثـربخشی قصه درمانگری کودکان، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی آموزش رفتاری والدین توأم با قصه درمانگری، بر کاهش مشکلات بـرونی سـازی شـده انـجـام گـرفته است. فـهـرست رفتـاری کـودکــان (CBCL) در یک نمونه 352 نفری از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان رشت اجرا شد. 36 نفر از کودکانی که بالاترین نمره ها را در مقیاس برونی سازی شده فهرست رفتاری کودکان دریافت کرده بودند، به تصادف در سه گروه قصه درمانگری، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی جایگزین شدند. مداخلات طی چهار هفته انجام شد. داده های کمی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی (شفه) و آزمون t برای گروه های همبسته تحلیل شد. بین نتایج گروه های قصه درمانگری، آموزش رفتاری والدین و روش تألیفی، تفاوت، معنادار بود. کودکانی که در جلسات قصه درمانگری شرکت کرده بودند، کمترین کاهش را در مشکلات برونی سازی شده نشان دادند و اثر افزودن قصه درمانگری به آموزش رفتاری والدین مورد تأیید قرار گرفت. هر دو روش آموزش رفتاری والدین و مداخله تألیفی، اثربخش بودند لیکن تغییر معناداری در اندازه های مربوط به گروه قصه درمانگری مشاهده نگردید. یافته های این پژوهش واجد کاربردهای بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات برونی سازی شده کودکان است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اشکان ناصح | کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
ندا محمودی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/12552 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443516.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|