خانواده پژوهی، جلد ۷، شماره ۱/۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی روابط شاخص های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده کودکان ۵/۴ الی ۸ سال
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه­ شاخص­ های تفسیری ترسیم شده در آزمون ترسیم خانواده­ کودکان می­ باشد. آزمودنی­ ها شامل 57 کودک (18 پسر و 39 دختر) 5/4 الی 8 سال بودند که به صورت در دسترس انتخاب و آزمون ترسیم خانواده روی آن­ها اجرا شد. سپس شاخص ­های تفسیری در آزمون ترسیم خانواده به منظور بررسی روابط بین آن­ها، استخراج و در ترسیمات آزمودنی ­ها نمره گذاری شد. نتایج تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل همبستگی نشان داد که بین شاخص­ های ادیپ پنهان با ارزنده­ سازی خود، ارزنده ­سازی مادر با ارزنده ­سازی دیگران و ترسیم خانواده واقعی و حذف خود، واکنش پرخاشگرانه با حذف خود، واکنش افسرده ­وار با حذف خود، حذف والدین با حذف خود، همبستگی معناداری وجود دارد. تفاوت ­های جنسیتی در نا­ارزنده ­سازی مادر و استفاده از رنگ معنا­دار نبودند، لیکن این تفاوت ­ها در رسم خانواده واقعی و ترسیم تفاوت­ های جنسیتی معنا­دار بودند. نتایج به دست آمده با استفاده از یافته ­های پژوهش­ های پیشین و نظریه­ های روان­ تحلیلی تبیین گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون ترسیم خانواده- شاخص های تفسیری- ترسیم خانواده کودکان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسمن بانکی |
دانشگاه شهیدبهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مایده ابوطالبی |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/12549
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443514.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات