خانواده پژوهی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی ـ دانشگاهی و گرایش‌های تفکر انتقادی دانشجویان با واسطه‌گری ارضای نیازهای روان شناختی پایه
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطه‌ای ارضای نیازهای روان­شناختی پایه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی ـ ‌دانشگاهی و گرایش‌های تفکر انتقادی دانشجویان است. در این مطالعه 437 دانشجوی کارشناسی (275 دختر و 162 پسر) که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند‌مرحله‌ای از بین دانشجویان دانشگاه شیراز انتخاب شده بودند، شرکت داده شدند. شرکـت‌کنندگـان ابـزار تجدید‌ نظـر‌ شده الگـوهـای ارتباطات خانواده، ابزار الگوهای ارتباطات استادان، نسخه عمومی مقیاس ارضای نیازهای پایه و ابزار گرایش­های تفکر انتقادی کالیفرنیا را تکمیل کردند. حاصل آزمون ساختار هفت عاملی ابزار گرایش­های تفکـر انتقـادی کـالـیـفـرنیـا کـه توسـط فاسیونه و همکارانش مطرح شده، ساختار عاملی جدیدی با چهار گرایش بود. نتایج تحلیل مسیر و شاخص‌های برازش نکویی مدل از اثر واسطه‌ای ارضای نیازهای روان­شناختی پایه حمایت کرد. الگویی که بدان شکل ارضای نیازهای روان­شناختی پایه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی ـ دانشگاهی و گرایش‌های تفکر انتقادی دانشجویان اثر واسطه‌ای دارد، در مورد هر یک از گرایش‌ها متفاوت بود. در این مطالعه، این الگوها و دلالت‌های آن­ها مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم کورش نیا |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مرتضی لطیفیان |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/10183
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443496.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات