خانواده پژوهی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نقش ادراک جهت گیری هدف والدین و الگوی ارتباطی خانواده در جهت گیری هدف دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پ‍ژوهش حاضر، بررسی نقش ادراک تأکید هدف والـدیـن و الگـوی ارتباطـی خـانـواده در جهت­گیری هدف دانش­آموزان است. نمونه پ‍ژوهش شامل 300 دانش­آموز دختر (160) و پسر (140) مقطع دبیرستان شهر شیراز است که به روش خوشه­ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ادراک تأکید هدف والدین (فرایدل و همکاران،2007)، پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک،2002) و پرسشنامه جهت­گیری هدف (الیوت و مک گریگور، 2002) می­شود. برای تحلیل داده­های پژوهش از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند جهت­گیری گفت و شنود، ادراک تأکید هدف تسلطی والدین و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین پیش­بینی­کننده مثبت و معنادار جهت­گیری هدف تسلطی فرزندان می­باشند. جهت­گیری گفت و شنود و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین نیز پیش­بینی­کننده مثبت و معنادار جهت­گیری عملکردی گرایشی هستند. برعکس، جهت­گیری همنوایی و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین پیش­بینی­کننده مثبت و معنا­دار جهت­گیری هدف عملکرد اجتنابی دانش­آموزان می­باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه کشاورزی |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

سمیرا فیروزبخت |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محبوبه فولادچنگ |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/10180
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443494.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات