|
خانواده پژوهی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش ادراک جهت گیری هدف والدین و الگوی ارتباطی خانواده در جهت گیری هدف دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ادراک تأکید هدف والـدیـن و الگـوی ارتباطـی خـانـواده در جهتگیری هدف دانشآموزان است. نمونه پژوهش شامل 300 دانشآموز دختر (160) و پسر (140) مقطع دبیرستان شهر شیراز است که به روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ادراک تأکید هدف والدین (فرایدل و همکاران،2007)، پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک،2002) و پرسشنامه جهتگیری هدف (الیوت و مک گریگور، 2002) میشود. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند جهتگیری گفت و شنود، ادراک تأکید هدف تسلطی والدین و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری هدف تسلطی فرزندان میباشند. جهتگیری گفت و شنود و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین نیز پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری عملکردی گرایشی هستند. برعکس، جهتگیری همنوایی و ادراک تأکید هدف عملکردی والدین پیشبینیکننده مثبت و معنادار جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی دانشآموزان میباشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمیه کشاورزی | کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
سمیرا فیروزبخت | دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محبوبه فولادچنگ |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/10180 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443494.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|