|
خانواده پژوهی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تدوین مدل روابط سبک های فرزند پروری- شخصیت-عزت نفس و شادکامی- الگوی تحلیل مسیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اساسی این پژوهش، تدوین مدل روابط سبکهای فرزندپروری، شخصیت، عزتنفس و شادکامی در دانشجویان بود.350 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، عزتنفس روزنبرگ، شیوههای فرزندپروری بوری (فرم مادر) و پرسشنامه شخصیت آیزنک بود. دادههای بدست آمده با روش آماری تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که مدل اولیه ارائه شده تنها در بعضی شاخصها برازش داشت، بنابراین مدل تعدیل شده برازش بهتری با دادهها نشان داد. آشکار شد که برونگرایی و عزتنفس، با شادکامی رابطه مستقیم مثبت دارند. همچنین بین روان رنجورخویی و شادکامی رابطه منفی معنادار و بین برونگرایی با شادکامی به واسطه عزتنفس رابطه غیرمستقیم معناداری یافت شد. یافتهها نشان دادند که بین سبک فرزندپروری قاطع با شادکامی به واسطه روان رنجورخویی و برونگرایی رابطه غیرمستقیم معنادار وجود دارد. همچنین برونگرایی، سبک فرزندپروری قاطع، روان رنجورخویی و عزت نفس به ترتیب بیشترین سهم را در تبیین شادکامی دارند. در این پژوهش نقش عزتنفس، شخصیت و سبکهای فرزندپروری در شادکامی تأیید شد که این بیانگر اهمیت نقش این متغیرها در شادکامی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شادکامی- سبک های فرزندپروری- شخصیت- عزت نفس، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سولماز دبیری | دانشگاه علامه طباطبائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
علی دلاور | دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
غلامرضا صرامی | دانشگاه علامه طباطبائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محمدرضا فلسفی نژاد | mohammad reza
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/10164 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443478.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|