|
خانواده پژوهی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر برنامه "آموزش والدین و پروراندن مهارتها" بر استرس مادران کودکان مبتلا به اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
والدین کودکان مبتلا به اتیسم با چالشهای بسیاری روبهرو هستند، که آنها را در معرض سطوح بالای استرس و دیگر پیامدهای منفی روانی قرار میدهند. مشارکت والدین در برنامههای درمانی کودکان میتواند این آشفتگیها را کاهش دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش والدین و پروراندن مهارتها بر کاهش استرس مادران کودکان پیشدبستانی مبتلا به اتیسم انجام گرفت نمونه مورد پژوهش، 21 مادر کودک 3 تا 7 ساله مبتلا به اتیسم هستند که به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، یازده جلسه آموزش را دریافت کردند. ابزار مورد استفاده این پژوهش، پرسشنامه شاخص استرس والدینی بود که در جلسات پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (70 روز) تکمیل گردید. نتایج این پژوهش توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل گردید. یافتهها نشان دادند که برنامه آموزش والدین و پـرورندان مهارتها، استرس مادران را در دوره پسآزمون و پیگیری کاهش داده است (05/0p<). این یافته بدین معنا است که برنامه آموزش والدین توانسته است استرس مادران کودکان مبتلا به اتیسم را کاهش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ملیحه سرابی جماب | sarabi jamab دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
حسین حسن آبادی | دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علی مشهدی | دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سیدمحسن اصغری نکاح | seyyed mohsen asghari nekah
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/168 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443476.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|