|
خانواده پژوهی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر آموزش روشدرمانی پاسخ محور بر عملکرد خانواده در مادران کودکان مبتلا به اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش به منظور بررسی اثر آموزش روش درمانی پاسخمحور به مادران کودکان اتیستیک بر عملکرد خانواده صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اتیسم شهر تهران میشود. از بین مادران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 20 نفر به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. به گروه آزمایش روشدرمانی پاسخمحور، در طول سه-ماه آموزش داده شد. از پرسشنامه خودکارآمدی والدین، مقیاس استرس والدین، پرسشنامه کارکرد خانواده و مقیاس رضایتمندی خانواده در این پژوهش به عنوان ابزاری جهت سنجش عملکرد خانواده استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که آموزش روشدرمانی پاسخمحور در کاهش استرس مادران، افزایش خودکارآمدی و کارکرد خانواده در سطح (05/0p<) معنادار بوده است، البته در مقیاس رضایتمندی خانواده تأثیر معناداری دیده نشد. از آنجایی که آموزش روش پاسخمحور در کاهش استرس و افزایش خودکارآمدی و کارکرد خانواده مؤثر بوده، پیشنهاد میشود این روش-درمانی در کنار روشهای مرسوم در زمینه اتیسم به مادران آموزش داده شود که میتواند در بهبود عملکرد خانواده مؤثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
طیبه محتشمی | دانشگاه پیام نور
مهناز علی اکبری دهکردی | aliakbari dehkordi دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نرگس چیمه | دانشگاه پیام نور
احمد علی پور | مرکز آموزش و توانبخشی آتیسم به آرا
هاله افقی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/167 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443475.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|