خانواده پژوهی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۸۹-۲۰۴

عنوان فارسی عوامل پیش‌بینی‌کنندۀ خوداثرمندی والدینی مادرانِ کودکان زیر دو سال
چکیده فارسی مقاله خوداثرمندی والدینی به ‌معنای سطح اطمینان ادراک ‌شدۀ والد از چگونگی ایفای نقش خود است و می‌تواند با سازگاری روان‌شناختی و اجتماعی کودک و والد هم‌بسته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر در خوداثرمندی والدینی مادران کودکان زیر دو سال بود. این مطالعه در زمرۀ مطالعات توصیفی ‌ـ ‌پسرویدادی قرار دارد. بدین‌ منظور، با روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس، از 220 تن از مادران کودکان زیر دو سال شهر تهران خواسته شد تا به سؤالات پژوهش پاسخ دهند. از شاخص استرس والدینی (آبیدین، 1995)، مقیاس منابع حمایت اجتماعی (کوسک و کوسک، 2002)، پرسش‌نامۀ اثرمندی مادرانه (تتی و گلفند، 1991)، پرسش‌نامۀ افسردگی بک (بک، 1976)، پرسش‌نامۀ خُلق‌ و ‌خوی کودک (بیتس، 1986) و مقیاس اضطراب جدایی مـادرانه (هوک و مک برید و گنزدا، (1989) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد خُلق‌و‌خوی کودک و افسردگی مادر و استرس والدینی، در سه گام، حدود 33 درصد واریانس خوداثرمندی والدینی مادرانِ کودکان زیر دو سال را تبیین میکنند؛ بنابراین برنامههای آموزشی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن این متغیرها میتوانند سطح خوداثرمندی در مادران را افزایش داده و از ناسازگاری‌های بعدی پیشگیری کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Predictors Factors of Parental Self-Efficacy in Mothers with Children Under Two Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Parental self-efficacy refers to the parents' perceived level of confidence of how to play their role, and also might be correlated with the social and psychological adjustment of children and parents. The aim of the present research is to examine factors influencing parental self-efficacy in mother with children under 2 years old. The study is descriptive- post hoc. A sample of 220 mothers were selected from Tehran by purposeful and accessible sampling method. They completed Parenting Stress Index, Sources of Social Support Scale, Maternal efficacy Questionnaire, Beck Depression Inventory, Maternal separation anxiety scale and Child temperament questionnaire. Stepwise regression analysis showed that child temperament, mother depression and parenting stress, in three steps, could explain 33% of variance in maternal self-efficacy. Therefore, educational programs relevant to the mentioned factors can enhance maternal self-efficacy and prevent children’s psychological problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کارینه طهماسیان |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

آسیه اناری |
کارشناس ارشد خانواده درمانی

محبوبه فتح آبادی |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/192
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443451.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات