|
خانواده پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه تعاملی ابعاد فرزندپروری ادراک شده و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در نوجوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه تعاملی ابعاد فرزندپروری ادراک شده و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی نوجوانان است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر تهران بودند. در این مطالعه 450 دانشآموز از پنج منطقه تحصیلی شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ادراک از سبکهای فرزندپـروری شیفر (1965)، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و مقیاس خودکارآمدی شرر و آدامز (1982) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج کلی نشان داد که تعامل خودکارآمدی و پذیرش ـ طرد ادراک شده پیشبینیکننده معنادار بهزیستی روانشناختی و زیرمقیاسهای تسلط بر محیط، رشد فردی، روابط مثبت، هدف در زندگی و پذیرش خود در بهزیستی روانشناختی است. خودکارآمدی و کنترل ـ آزادی ادراک شده هر کدام به طور مجزا، پیش بینی کننده معنادار زیرمقیاس استقلال هستند. به طور کلی نتایج نشان داد که تعامل خودکارآمدی و پذیرش ـ طرد ادراک شده و تعامل خودکارآمدی با کنترل ـ آزادی ادراک شده، هر دو پیشبینیکننده معنادار زیرمقیاس پذیرش خود هستند. در زیرمقیاس روابط مثبت علاوه بر تعامل خودکارآمدی با پذیرش ـ طرد ادراک شده، خودکارآمدی و پذیرش ـ طرد ادراک شده نیز به طور مجزا پیشبینیکنندههای معناداری هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فرزندپروری ادراک شده، بهزیستی روانشناختی، خودکارآمدی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Mediator Relationship/Effect of Subsets of Applied Parenting Styles and Self ـ Efficacy on Psychological Well ـ Being in Adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main purpose of the present study is to investigate the moderator relationship of dimensions of parenting styles and self-efficacy with psychological wellbeing in teenagers. The statical population of this study is all female students in first grade of high school in Tehran.Four hundred and fifty students were selected through cluster sampling method form 5 areas (north, south, west, east and center) in Tehran. For measuring the factors in this study parenting styles (Shiffer,1965), psychological wellbeing scale (ryff, 1989) and self-efficacy scale (Sherer & Adams, 1982) were used. Data were analyzed by Pearson correlation and path analysis. Results show that the moderator effect of self-efficacy and perceived Acceptance-Rejection significantly predict psychological wellbeing and subscales of Environmental mastery, Personal growth, Positive relations with others, Purpose in life and Self- acceptance. Self-efficacy and perceived demandingness-Freedom, separately and significantly predicts subscale of Autonomy. In conclusion, results show that the moderator effect of self-efficacy and perceived Acceptance-Rejection and the moderator effect of self-efficacy and perceived demandingness-Freedom significantly predicts subscale of self-acceptance. In subscale of positive relations with others, in addition to the moderator effect between self-efficacy and perceived Acceptance-Rejection, these later two variables separately are significant predictor variables. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
لیدا ملک زاده | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمود حیدری | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
شهلا پاکدامن | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
کارینه طهماسیان |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/8596 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443434.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|