|
خانواده پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۸
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی خودشناسی انسجامی فرزندان براساس ویژگیهای فرزندپروری والدین |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این پژوهش، رابطه ویژگیهای فرزندپروری والدین با خودشناسی انسجامی فرزندان مورد بررسی قرار گرفت. هدف، آزمودن قدرت پیشبینی خودشناسی انسجامی فرزندان بر اساس ویژگیهای مشارکت، حمایت از خودپیروی و مهرورزی والدین در یک نمونه دانشجویی بود. تعداد 352 دانشجو (142 پسر، 210 دختر) از مقطع کارشناسی دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنیها خواسته شد مقیاس ادراک از والدین (PPS) و مقیاس خودشناسی انسجامـی (ISKS) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد که ویژگیهای حمایت والدین از خودپیروی و مهرورزی والدین با خودشناسی انسجامی رابطه مثبت معنادار دارند. تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب ویژگی مهرورزی مادر و حمایت پدر از خودپیروی میتوانند تغییرات مربوط به خودشناسی انسجامی را پیشبینی کنند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای فرزندپروری والدین به شکلهای گوناگون و احتمالاً بر حسب مکانیسمهای متفاوت، خودشناسی انسجامی فرزندان را تحت تأثیر قرار میدهند. این ویژگیها همچنین تحت تأثیر متغیرهای فرهنگی هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خانواده، مشارکت، خودپیروی، مهرورزی، خودشناسی، |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting Children's Integrative Self-Knowledge in Terms of Parenting Characteristics of Parents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The relationship between parenting characteristics of parents and children's integrative self-knowledge was investigated in the present study. The aim was to examine the predictive power of children's integrative self-knowledge in terms of parenting characteristics of involvement, autonomy support, and warmth in a sample of students. A total of 352 undergraduate students (142 males, 210 females) from University of Tehran were included in this study. Participants were asked to complete the Perception of Parents Scale (PPS) and the Integrative Self-Knowledge Scale (ISKS). Perceived autonomy support and perceived warmth showed a significant positive association with integrative self-knowledge. Regression analysis revealed that perceived autonomy support and perceived warmth can predict changes of integrative self-knowledge, respectively. It can be concluded that parenting characteristics of parents can influence children's integrative self-knowledge in different ways and possibly through different mechanisms. These characteristic are also influenced by cultural variables. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Family- Involvement- Autonomy- Warmth- Self_Knowledge |
|
نویسندگان مقاله |
محمدعلی بشارت | mohammad ali دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ابهر (Islamic azad university of abhar)
سعیده بزازیان | دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
نیما قربانی | دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
مهساسادات اصغری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/8593 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443431.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|