خانواده پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۹۷-۲۱۵

عنوان فارسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه نقش در بهبود عملکرد خانواده‌های دارای کودک دیرآموز
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مادران مبتنی بر نظریه نقش بر عملکرد خانواده­های کودکان دیرآموز می­باشد. پژوهش حاضر، مطالعه­ای نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون ـ پس‌آزمون و همراه بـا گـروه کنترل و آزمـایـش می­باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل همه مادران کودکان دیرآموز در شهرستان همدان بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس 30 مادر از مدارس پسرانه و دخترانه به صورت مساوی انتخاب شدند و پس از همتاسازی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه مشاوره گروهی دریافت و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه عملکرد خانواده بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، علاوه بر آمار توصیفی، از تحلیل کوواریانس و آزمون t هم­بسته استفاده شد. در تحلیل یافته­ها مشخص شد که بین نمره­های پس‌آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p). بنابراین می­توان نتیجه گرفت مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه نقش در بهبود عملکرد خانواده­های دارای کودک دیرآموز مؤثر می­باشد و اثربخشی این جلسات در خانواده­های دارای فرزند دیرآموز پسر و دختر نیز متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشاوره گروهی، نظریه نقش، عملکرد خانواده، کودکان دیرآموز،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Role Theory Based Group Counseling on Family Function of Families With Slow-Learning Children
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to examine the effectiveness of group counseling based on the role theory on function of families with slow-learningchildren. The present study is a Quasi - experimental research with pre-test and post - test, and with experimental and control groups. Statistical population in cludes all mothers of slow - learning children in thecity of Hamadan. A sample of 30 subjects selected through available sampling method from high schools with equal numbers of both genders. Based on cloning features were allocated in experimental and control groups. The experimental group received 10 group counseling and control group was placed in the waiting list. Data collection instrument is family function questionnaire. Descriptive statistics, covariance analysis and t-test were applied to analyze data. It was found that there is a significant difference between post-test of experimental and control group (p< 0/001). t-test showed significant difference in effectiveness of role theory group counseling for mothers with slow-learning girl and boy (p< 0/001). So we can conclude that group counseling based on the role theory is effective on improving the function of families with slow-learning children. In addition, this effectivenessis different for families of slow-learning children based on the gender of child.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرناز حوله کیان |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مسعود غلامعلی لواسانی | gholamali lavasani



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/8551
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443424.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات