|
خانواده پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۷۵-۱۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر سطوح خشم و شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری و عادی بر خودپنداره فرزندانشان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هـدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر سطوح خشم و شیوههای فرزندپروری مادران کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری و عادی بر خودپنداره فرزندانشان بود. طرح این پژوهش از نوع علّی- مقایسهای بوده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مادران کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری بین سنین 8 تا 12 سال که به مراکز مورد نظر مراجعه کردهاند و جامعه کودکان عادی، کودکان مدارس همان مناطق بود . به این منظور 82 نفر از دانشآموزان بین سنین 8 تا 12 سال که به مراکز مورد نظر مراجعه کرده بودند، بهعنوان گروه نمونه کودکان دچـار ناتوانیهای یادگیری انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامههای شیـوههای فرزنـدپروری بـامریند، 1991، خودپنداره کودکان آهلووالیا، 1961 و خشـم اسپیلبرگر، 1999، توسط کودکان و مادرانشان، گروه کودکان عادی و مادران، پرسشنامههای مشابه را کامل کردند. دادههای بدستآمده از طریق آزمونهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیری و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند. مادران کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری در مؤلفههای احساس خشم، واکنش خشمناک، برونریزی خشم، درونریزی خشم، کنترل برونریزی خشم و کنترل درونریزی خشم با مادران کودکان عادی تفاوت معناداری دارند. خشم مادران در رابطه میان ناتوانی یادگیری و شیوههای فرزندپروری نقش تعدیلکننده ندارد. خشم میتواند مؤلفههای خودپنداره رفتاری، خودپنداره تحصیلی و شادی را توجیه کنند. مؤلفههای خودپنداره کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری و عادی تفاوت معناداری دارند . خانواده به عنوان مهم ترین شکل دهنده پیشینه هر کودک میتواند جزء اساسی ترین موارد پژوهشی باشد و با توجه به مجهولاتی که در زمینه تأثیر شرایط مادران کودکان دچار ناتـوانیهای یادگیری وجود دارد، ضروری به نظر میرسد تا اطلاعاتی در این زمینه جمع آوری شود. در طی درمان برای درمانگران سوالاتی در زمینه مادران کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری و چگونگی تأثیر آنها بر روند درمانی فرزندانشان ایجاد میشود که پژوهش حاضر میتواند پاسخگوی آنها باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Impact Anger Level and Childrearing Styles of Mothers on Self-Concept of Their Children With or Without LD |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of current research was to examine the impact of anger level of mothers who have children with or without LD on the self-concept of children. The method of the study was comparative and correlational. Statistical population included all mothers of children with LD that were clients of LD centers and the mothers of children without LD recruited from the same location. In total, 82 children were selected in two sample groups ranging 8 -12 years of age with and without LD. Then, questionnaires of The State - Trait Anger Expression Inventory (STAXI-2) and BaumrindChildren’s Self-concept Scale by Ahluwalia (1961) were filled.The data were analyzed by MANOVA and regression method. LD was not found as moderator variable in relation between anger and childrearing. Differences found between mother's children with and without LD in feeling angry, angry reaction, expression-out, anger expression - in, anger control - out, anger control - in, anger impact of behavior self-concept, educational self-concept and happy. There was a difference between children with and without LD in self-concept as well. Family as the most important agency that shapes child' past demand more basic research on childrearing styles of children with LD. It is essential to expand our research based knowledge about them. This study suggests differences between parenting styles of mothers with or without LD children that may have clinical implications for professionals involved in treatment of these children and their mothers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anger- Childrearing- Learning Disabilities- Self_Concept |
|
نویسندگان مقاله |
عصمت دانش | دانشگاه شهید مدنی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
مرجان معنوی شاد | manavy shad روانپزشک کودک و نوجوان
کتایون خوشابی | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمدرضا حسن زاده توکلی | mohammad reza hasanzadeh tavakoli
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/8550 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443423.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|