خانواده پژوهی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۸۷-۱۰۱

عنوان فارسی تحلیل عاملی تأییدی مقیاس انتقاد و درگیری عاطفی خانواده
چکیده فارسی مقاله هدف عمده این تحقیق، بررسی ساختار عاملی تأییدی و ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس انتقاد و درگیری عاطفی خانواده (FEICS) در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز بود. بدین منظور 204 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز در سال تحصیلی 1391-1390 به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی روایی سازه مقیاس انتقاد و درگیری عاطفی خانواده، از روش تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شد. معادله ساختاری مدل 2 عاملی، بهترین برازندگی را با داده‌ها نشان داد. هم‌چنین ضریب پایایی عوامل مقیاس، برای خرده‌مقیاس انتقاد و درگیری عاطفی خانواده، به ترتیب 60/0 و 65/0 به دست آمد. جهت تعیین روایی هم‌زمان نیز از رابطه نمرات مؤلفه انتقاد و درگیری عاطفی خانواده با نمرات حاصل از پرسش‌نامه فهرست تجدید نظر شده نشانه‌های مرضی (فرم کوتاه) SCL.25R، استفاده شد که ضرایبی به ترتیب برابر 31/0ـ و 37/0ـ به دست آمد. هم‌خوانی شاخص‌های روان‌سنجی به دست آمده در این پژوهش، با نتایج سایر پژوهش‌ها، گویای مناسب بودن مقیاس انتقاد و درگیری عاطفی خانواده، به منظور استفاده در پژوهش‌ها در جامعه ایران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Confirmatory Factor Analyses of the Family Emotional Involvement and Criticism Scale
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of this study was to investigate the factorial structure of Family Emotional Involvement and Criticism Scale among Iranian students. A correlation method was employed with a sample of high school students. Participants were 204 high school students of Shiraz city, who were selected through multi-stage cluster sampling. They answered a 14-item version of the FEICS. Data was analyzed through confirmatory factor analysis and internal consistency was obtained using alpha Cronbach. The examination of the 2 factor model by confirmatory factor analysis showed the best fit with the data, and Cronbach alpha ranged from 0.60 to 0.65 for FEICS factors which is acceptable. The Family Emotional Involvement and Criticism Scale could be used as a valid and reliable instrument in Iranian psychological & psychosociological research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده لیلا بحری | seyedeh leila
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

نوراله محمدی |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/8356
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443404.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات