خانواده پژوهی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۳۰۹-۳۲۳

عنوان فارسی رابطه استفاده از رسانه های جهانی و بازاندیشی مدرن با گرایش به روابط فرازناشویی در بین زوجین شهر قروه
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی رابطه استفاده از رسانه­های جهانی، بازاندیشی مدرن و رضایت زناشویی با گرایش زوجین به روابط فرازناشویی می­پردازد. چارچوب نظری این پژوهش تلفیقی از نظریه جهانی ­شدن فرهنگی، بازاندیشی و تغییر شکل صمیمیت گیدنز، رویکرد استفاده و رضایت‌مندی و نظریات روان‌شناسی اجتماعی از کمپ و یابلونسکی می­باشد. مدل در نظر گرفته شده شامل متغیرهای: مصرف رسـانـه­های جهانـی، بـازانـدیشی مـدرن و رضـایت زناشویی است که به عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر گرایش به روابط فرازناشویی دخالت داده شده‌اند. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش و از طریق نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای، در بین 260 نفر از زوجین شهر قروه انجام شده است. نتیجه کلی پژوهش نشان داد مصرف رسانه­های جهانی می­تواند زمینه­ای را فراهم کند که دیدگاه مخاطبان را در خصوص گرایش به روابط فرازناشویی شکل دهد اما مخاطبان در مواجهه با این پیام­ها، متناسب با ویژگی­های روانی و اجتماعی خود واکنش­های متفاوتی نشان می­دهند و به این ترتیب، تأثیرات متفاوتی را دریافت می­کنند. از میان عوامل مؤثر بر گرایش به روابط فرازناشویی، مصرف رسانه­های جهانی، بازاندیشی مدرن، رضایت زناشویی، جنسیت، نحوه ازدواج رابطه معناداری با گرایش به روابط فرازناشویی داشته­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship of Global Media, Modern Reflexivity and Tendency to Extramarital Relationship among Married Couples of Qorveh City
چکیده انگلیسی مقاله The present study examined the relationship of global media, modern reflexivity and marital satisfaction of couples willing to have extramarital involvement. The theoretical framework of this research is based on an integration of Giddens theory of cultural globalization, reflexivity and the transformation of intimacy, and approach towards satisfaction and psychological theories of Azkmp and Yablvnsky. The inferred model included variables: the use of global media, modern reflexivity, and marital satisfaction as the variables that are suggested to show tendency to extramarital involvement in spouses. This research carried out using a multi-stage cluster sampling method, including 260 couples in Qorveh. The overall result of this study showed that consumption of media can set the stage to form the audience tendency to extramarital involvement; however, confronted people with these messages respond according to their psychological and social characteristics that is different responses and as a result affect them differently. Among the factors involved in the tendency to extramarital involvement, media consumption, modern reflexivity, marital satisfaction, gender, and mode of propose in marriage, have a significant relationship with extramarital involvement tendency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم عبدالملکی |
دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

منصوره اعظم آزاده | azam azadeh
دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

مریم قاضی نژاد |



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/4964
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443388.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات