|
خانواده پژوهی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۹۷-۳۰۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه نگرش به روابط فرازناشویی و جهتگیری مذهبی کاربران و غیرکاربران شبکه اجتماعی فیسبوک |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی پژوهش حاضر، مقایسه نگرش به روابط فرا زناشویی و جهتگیری مذهبی در کاربران و غیر کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک بود. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع بنیادی و به لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع علّی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه مردان و زنان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر تهران بودند. از این میان، تعداد 280 نفر (109 کاربر، 171 غیرکاربر) به روش نمونهگیری در دسترس از این مراکز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس نگرش به روابط فرا زناشویی و جهتگیری مذهبی و برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مؤلفههـای جهتگیری مذهبی درونی (01/0<P) و جهتگیری مذهبی بیرونی (05/0P). این تحقیق مؤید آن است که استفاده از فیسبوک به تنهایی تأثیری در نگرش به روابط فرا زناشویی ندارد اما میتواند موجب تفاوت در جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی کاربران فیسبوک شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روابط فرازناشویی - جهت گیری مذهبی - فیسبوک، |
|
عنوان انگلیسی |
The Comparison of Attitudes Toward Infidelity and Religious Orientation in Facebook Social Network users and non-users |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aimed to compare attitudes towards infidelity and religious orientation in users and non-users of Facebook social network. This research was basic in terms of purpose and casual-comparative in terms of data collection. The study population included all married men and women referring to consulting centers of Tehran. A sample of 280 people (109 users an-d 171 non-users) were selected through convenience sampling. Attitude toward Infidelity Scale and Religious Orientation Scale were used to collect the data and analyzed with Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Results showed that internal religious orientation (P< 0.01) and external religious orientation (P< 0.05) were significantly higher among Facebook users than Facebook non-users, but the observed difference in attitude toward infidelity was not significant between two groups (P>0.05). This study suggests that using Facebook does not have any impact on attitude toward infidelity singly, but it can cause differences in internal and external religious orientation among Facebook users. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Infidelity- Religious Orientation- Virtual Social Networks |
|
نویسندگان مقاله |
سیدهادی سیدعلی تبار | seyed hadi sayed alitabar دانشگاه الزهرا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
مینو پورآوری | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
مجتبی حبیبی عسگرآباد | habibi asgarabad دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
زینب محمد علی پور | mohammad alipour
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/9172 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443387.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|