|
خانواده پژوهی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۱۳-۵۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تجربه زیسته دختران فراری از «خانه» |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله به بررسی مفهوم خانه نزد دختران فراری پرداخته و با مطالعه تجربه زیسته این گروه تلاش شده تا به درکی مناسب از «خانه» نائل گردد و در گسترش دانش پایه موجود در خصوص پدیده دختران فراری نقشی درخور ایفا نماید. مطالعه حاضر به روش پدیدارشناختی و با استفاده از روش کلایزی انجام پذیرفته است. دادهها از طریق مصاحبه با 10 دختر در سن 15 تا 20 سال که مدت زمان زیادی از فرارشان نمیگذشت، جمعآوری گردیده است. یافتهها حاکی از درک پیچیدهای از خانه توسط شرکتکنندگان بود. در اصل، معانی خانه برای آنها با «نبود» آن مرتبط بوده و همزمان خانه ایدهآل، واقعی، بیخانمانی و خانه جایگزین در ذهن این دختران لانه گزیده و در رفتارهایشان تجلی آن دیده میشود. بودن یا نبودن در این چارچوب، خود منشاء قضاوتهایی در خصوص آنان و شخصیتشان میباشد. در واقع درک معنای خانه به عنوان ساختی ذهنی، بخشی از شخصیت دختران را تشکیل داده و متأثر از هنجارها و ساختارهای غالب اجتماعی است. دخترانی که خارج از «خانه» باقی میمانند به عنوان منحرفان، ناقضان نظم اجتماعی و روسپی برچسب زده میشوند که از تصاویر اجتماعی «زن»، «دختر خوب» و «طبیعی» خارج شده و جامعه آنها را به عنوان ساختار غیرزنانه و غیرخانگی برساخت میکند. خارج از خانه بودن، خود جواز چنین برچسبی را به تنهایی فراهم میآورد و منشاء مشکلات روانی، جسمانی و اجتماعی دختران فراری خواهد بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Lived experience of girls running away from "home" |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This paper analyzes the concept of "home" among runaways and with studying the lived experience of this group, we try to achieve good understanding of "home" to expand the existing base of knowledge about the phenomenon of runaways. Phenomenological study was undertaken using Colaizzi method. Data were collected through interviews with 10 girls aged 15 to 20 years that had not passed much time since their escape. Results indicated a complex understanding of "Home" by participants. In principle, meaning of "home" for them was be connected to "absence" of it and at the same time the ideal home, real home, homelessness and alternative home are in their mind and can be seen in the behavior. "Being" or "no" in this context, is the origin of judgments about their character. Indeed, understanding the meaning of "home" as a mental construct, forms the character of runaway girls and influenced by prevailing social norms and structures. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی هاشمیان فر | پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی
مهری سادات موسوی | mehri sadat
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/4327 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443384.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|