خانواده پژوهی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۶۸۳-۷۰۵

عنوان فارسی نقش ابعاد والدگری و رابطه والد-کودک در مشکلات رفتاری درونی سازی شده و برونی سازی شده کودکان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به منظور پیش‌بینی و بررسی ارتباط میان ابعاد والدگری و رابطه والد ـ کودک با مشکلات رفتاری برونی­ سازی و درونی ­سازی‌شده انجام گرفت؛ و روش آن به صورت توصیفی ـ همبستگی طراحی شد. نمونه مورد پژوهش را تعداد 413 نفر از دانش‌آموزان تک فرزند و چند فرزند پایه اول تا ششم مدارس ابتدایی شهرستان یزد (141 تک­فرزند، 121 دو فرزند، 101 سه فرزند و 50 چهار فرزند و بیشتر) به همراه والدین­شان تشکیل دادند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. از سیاهه رفتاری کودکان (CBCL)، پرسش‌نامه ابعاد والدگری آلاباما (APQ)، مقیاس رابطه والد ـ کودک (PCRS) به همراه فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی محقق ­ساخته، برای جمع­آوری داده ­ها استفاده شد. نتایج رگرسیون خطی گام به گام نشان داد از میان مهارت ­های والدگری، ابعاد فقر نظارت و تنبیه جسمانی در تبیین مشکلات درونی‌سازی­ و ابعاد مشارکت و تنبیه جسمانی، در تبیین مشکلات برونی‌سازی کودکان، نقش پیش­ بینی­ کننده­ تری دارند. از زیرمقیاس­ های رابطه والد ـ کودک، مؤلفه وابستگی در پسران و مؤلفه تعارض در دختران توانایی پیش‌بینی مشکلات درونی­ سازی و مؤلفه تعارض هم در پسران و هم در دختران توانایی پیش‌بینی مشکلات برونی ­سازی‌شده را دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Parenting Dimensions and Child-Parent Relationship in Children's Internalized and Externalized Behavioral Problems
چکیده انگلیسی مقاله This research was aimed to predict and investigate the relationship between parenting dimensions and child-parent relationship with internalizing and externalizing behavioral problems; and designed with descriptive-correlative method. The sample group included 413 single-child and multi-childe elementary school students in Yazd (141 single-child, 121 two-child, 101 three-child, 50 four-child and more) with their parents, who were selected by multistage random cluster sampling. The Child Behavior Checklist (CBCL), Alabama Parenting Dimensions Questionnaire (APQ), Parent ـChild Relationship Scale (PCRS) and also a researcher-made form for demography information, were used for data collecting. Results of a stepwise linear regression showed that among parenting skills, dimensions of “poor control”, and “physical punishment” were better predictors for internalized behavioral problems, and dimensions of “participation” and “ physical punishment” were better predictors for externalized behavioral problems in children. Among subscales of PCRS, the “dependence” in boys and the “conflict” in girls were better predictors for internalizing problems, and the subscale of “conflict” in both boys and girls was a better predictor for externalizing problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید عباس ساطوریان | seyed abbas ساطوریان
استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

کارینه طهماسیان |
استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

محمدرضا احمدی | mohammad reza



نشانی اینترنتی http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/4978
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443354.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات