|
خانواده پژوهی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۵۱-۲۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ساختار عاملی و پایایی مقیاس تعامل والد فرزندی در دانش آموزان متوسطه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس تعامل والد فرزندی در خانوادههای ایرانی بود. مقیاس تعامل والد فرزندی به سنجش دو زیرمقیاس حل تعارض و پذیرش در دو بعد والدین (21 سؤال) و فرزندان (25 سؤال) میپردازد. پرسشنامه از نسخه انگلیسی آن مورد ترجمه و بازترجمه قرار گرفت و روی نمونهای تصادفی مشتمل بر 400 نفر (200 دختر و 200 پسر به همراه والدینشان) در مدارس متوسطه اجرا گردید. به منظور تعیین روایی سازه سؤالات از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. برای بررسی اعتبار نسخههای (ارزیابی فرزند از پدر، ارزیابی فرزند از مادر، ارزیابی پدر از فرزند، و ارزیابی مادر از فرزند) پرسشنامه از روش بازآزمایی و همسانی درونی به شیوه آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج پایایی سنجی با استفاده از ضریب آلفا، پایایی 89/0 تا 97/0 را برای زیرمقیاس های ابزار به دست داد. زیرمقیاسهای ابزار نشان دادند شاخص های برازندگی تحلیل عاملی تأییدی، تأیید کننده ساختار دو عاملی هستند که نشان میدهد مدل دو عاملی در 4 نسخه ابزار با دادهها برازش دارد. در مجموع میتوان گفت که این مقیاس، ویژگیهای یک آزمون روا و پایا را داراست و میتوان در موقعیتهای پژوهشی و مشاورهای از آن استفاده کرد. تعداد کم اما جامع سؤالات پرسشنامه، مزیتی است که موجب به دست آوردن اطلاعات لازم در زمانی اندک می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تعامل والد فرزندی- ساختار عاملی- روایی سازه- پایایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Examining the Factor Structure and Reliability of the Parent-Child Interaction Questionnaire among High School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study was aimed at examining the factor structure, validity, and reliability of Parent-Child Interaction Questionnaire-Revised (PACHIQ-R) among Iranian families. This questionnaire measures two subscales of conflict resolution and acceptance in the two dimensions of parents (21 questions) and children (25 questions). PACHIQ-R questionnaire was translated from English and back-translated and was carried out on a random sample of 400 individuals (200 girls and 200 boys and their parents) in high schools. Factor analysis was employed in order to determine the construct validity. Retest method and internal consistency by Cronbach’s Alpha were used to check the reliability of the questionnaire’s forms (father evaluation by child, mother evaluation by child, child evaluation by father, and child evaluation by mother). The results of measuring the reliability using Alpha coefficient indicated 0.89 to 0.97 for instrument’s subscales. Subscales showed that fitness indices of confirmatory factor analysis confirmed the presence of two first-order factors in both scales, which showed that the two-factor model of the four forms was fit with the data. In general, it can be stated that this scale has necessary properties of validity and reliability and can be employed in family research studies and consultation. Few and comprehensive items of this questionnaire result in collecting sufficient data in minimum time. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امید عیسی نژاد | دانشگاه کردستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
سید یوسف قاسمی | seyed yousef دانشگاه کردستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
فریده خندان |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/15828 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443343.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|