|
خانواده پژوهی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۱۵-۲۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی مؤلفههای اساسی تربیت کودک بر اساس دیدگاه والدین ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تربیت کودک و بهبود ابعاد گوناگون رشد انسان از چالش های اساسی زندگی جوامع امروز است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای تربیت کودک بر اساس دیدگاه والدین ایرانی بود. روش تحقیق کیفی و جامعه آماری بر اساس قومیت های شهرهای ارومیه (ترک و کرد) و تهران (فارس) بودند. نمونه ها به شیوه نمونه گیری هدفمند و تا حد اشباع داده ها از این شهرها انتخاب شدند. به منظور جمع آوری نظرات والدین در ارتباط با مؤلفه های تربیت کودک با 300 والد مصاحبه نیمهسازمانیافته به عمل آمد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها (کدگذاری و مضمونیابی) 9 مقوله اصلی شامل تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تربیت جسمانی، تربیت اقتصادی، تربیت سیاسی، تربیت اجتماعی، تربیت جنسی، تربیت عاطفی و تربیت عقلی استخراج گردید. با توجه به نتایج تحلیل داده ها والدین ایرانی اشاره بیشتری به اهداف تربیتی دینی، اخلاقی و اجتماعی داشتند و در برخی از حیطه ها از قبیل تربیت عاطفی، جنسی، سیاسی و اقتصادی اطلاعات اندکی داشتند. نتایج پژوهش حاضر می تواند بستری مناسب برای پر کردن خلأهای فرهنگی موجود در زمینه فرزندپروری از دیدگاه والدین ایرانی فراهم آورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Identifying the Main Components of Child Rearing According to the Iranian Parents’ Points of View |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Child rearing and improving various dimensions of human development are basic life challenges of contemporary societies. According to this, the aim of this research was to identify the main components of child rearing based on Iranian parents’ view. The research method was qualitative and the statistical population, based on ethnicity were Urmia (Turkish & Kurdish) and Tehran (Persian) cities. The samples were chosen purposively until theoretical saturation was achieved. 300 Semi-structured interviews were conducted to collect the Parents’ viewpoints of child rearing. After data analysis (coding and content analysis), nine main components of moral, religious, physical, financial, political, social, sexual, emotional, and intellectual trainings were extracted. According to the results of survey, the Iranian parents mainly focused on religious, moral, and social training goals, while they had few information about some of components such as emotional, sexual, political, and financial trainings. The results of the present study can provide proper background information to fill the existing knowledge gap of Iranian parents’ perspectives about child rearing. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
خسرو رشید | دانشگاه بوعلی همدان
مریم حسینی اصل نظرلو | hoseiny asl nazarlu هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان
دکتر ابوالقاسم یعقوبی | هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان
دکتر رسول کردنوقابی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jfr.sbu.ac.ir/article/view/12677 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/789/article-789-443341.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|