|
اقتصاد و الگو سازی ( اقتصاد سابق)، جلد ۲، شماره ۱ و ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی رابطه ی ساختار بازار و قیمت گذاری در صنایع ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
بر مبنای نظریات قاصتاد صنعتی انتظار بر آن است که، در بازارهایی با شدت تمرکز بالا، شکاف میان قیمت و هزینه ی نهایی بالا باشد و در صنایعی که شدت تمرکز اندک است، قیمت به صورت حدی به سمت هزینه ی نهایی میل کند. در این مقاله، با بررسی 53 صنعت در کد چهار رقمی ISIC، الگوی قیمت گذاری در صنایع متمرکز و غیرمتمرکز ارزیابی شده است با توجه به یافته های این پژوهش، مهم ترین صنایعی که شدیداً متمرکزند و حاشیه ی سود بسیار بالا دارند عبارت اند از: تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی، تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت، تولید مالتا و ماءالشعیر، انتشار کتاب و بروشور و کتاب های موسیقی و سایر نشریات، تولید فرآورده های نفتی تصفیه شده و تولید محصولات سرامیکی نسوز. در تمامی صنایع نامبرده الگوی قیمت گذاری به صورت MC P بوده است. همچنین از مهم ترین صنایع با شدت تمرکز بالا و مارک آپ بسیار پایین در بخش صنعتی ایران می توان به صنایعی مانند فعالیت های خدماتی مربوط به چاپ، تولید موتورهای برق و ژنراتور و ترانسفورماتور، پاک کردن و درجه بندی و بسته بندی پسته، تولید ماشین آلات کشاورزی و جنگلداری و تولید الیاف مصنوعی اشاره نمود. در این صنایع، قیمت بسیار نزدیک هزینه ی نهایی بوده است. طبقه بندی JEL: L100, L190, L800 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قیمت گذ اری، هزینه ی نهایی، صنعت، تمرکز.، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدنبی شهیکی تاش | mohammad nabi shahiki tash
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ecomj.sbu.ac.ir/article/view/2744 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/597/article-597-442794.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|