|
آینه معرفت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقد علامه طباطبایی بر رویکرد فروکاهشی حکمت متعالیه در مفهومشناسی اراده ذاتی خداوند |
|
چکیده فارسی مقاله |
عموم متکلمان و فیلسوفان مسلمان در اتصاف خداوند به صفت اراده متفقاند. با این حال، در این باب که آیا اراده از صفات ذاتی است یا فعلی، اختلاف شده است. از سوی دیگر، تفسیر معنای «اراده» آن گاه که به عنوان صفت ذاتی حق تعالی پذیرفته میشود میتواند بحثانگیز باشد. ملاصدرا اراده الهی را در هر دو مقام ذات و فعل میپذیرد، ولی در تحلیل مفهومی «اراده ذاتی» آن را به مفاهیم سایر صفات ذاتی (مانند علم، حب ) فرو میکاهد. این رویکرد، که میتوان آن را «رویکرد فروکاهشی» نامید، کمابیش مورد قبول بسیاری از حکیمان طرفدار حکمت متعالی قرار گرفته است. با این حال، علامه طباطبایی، هر چند اراده را از صفات کمالی وجودی میداند ارجاع معنایی اراده ذاتی را به معانی دیگر صفات نمیپذیرد و بر اساس تبیینی که در نحوه انتزاع صفات فعلی ارائه میکند در برخی آثار خود به ویژه در تفسیر المیزان به نفی اراده ذاتی (به عنوان صفتی که از استقلال مفهومی برخوردار است) تمایل یافته است. در این مقاله، ضمن تحلیل رویکرد فروکاهشی حکمت متعالیه نقد علامه طباطبایی بر این رویکرد بررسی میشود. نتیجه نهایی بحث این است که نقد علامه این رویکرد را با چالشی اساسی روبه رو ساخته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد سعیدی مهر | داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎم ﻧﻮر
علیرضا مصدقی حقیقی | mosaddeghi haghighi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2030 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442670.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|