آینه معرفت، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی عقل فعال ابن سینا در نظر توماس آکوئیناس
چکیده فارسی مقاله جایگاه عقل فعال در فلسفۀ مشاء مسئله‌ای بغرنج است. یکی از مطالبی که در بارۀ آن وجود دارد این است که ارسطو از عقل فعال سخن نگفته، اما شارحان اسکندرانی و نوافلاطونی وی آن را ساخته و پرداخته‌اند. ابن‌سینا به عنوان فیلسوفی مستقل-که به اشتباه وی را نمایندۀ مشاء در حکمت اسلامی معرفی کرده‌اند و خود وی این مسئله‌ را رد می‌کند- در بارۀ عقل فعال دیدگاهی دارد که ضمن تلائم با فلسفۀ خود او متفاوت با دیدگاه شارحانی چون اسکندر افرودیسی و تامستیوس است. توماس آکوئیناس، فیلسوف و الهی‌دان مسیحی، که در نقاط مهمی از اندیشۀ فلسفی-کلامی خویش متأثر از ابن‌سیناست، در این مسئله‌ به تبع از موضع مسیحی- ارسطویی خود با برخی از مسائل مربوط به عقل فعال سینوی به مخالفت پرداخته است. پرسشی که در این مقاله مطرح می‌شود این است که آیا مخالفت وی از موضع هستی‌شناختی است یا معرفت‌شناختی؟ پاسخی که این مقاله داده می‌شود عبارت از آن است که آکوئیناس با اعتماد فلسفی به ارسطو به مخالفت هستی‌شناختی با عقل فعال سینوی پرداخته و از نظر معرفت‌شناسی نیز نتوانسته است با گسترۀ معنای عقل فعال ابن‌سینا کاملاً همراه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عقل، عقل فعال، عقل منفعل، قوه و فعل، تومیسم، حکمت سینوی.،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله The position of active intellect in peripatetic philosophy is an intricate issue. One problem round this notion is that while Aristotle himself did not say anything about active intellect his Alexandrian and Neo-platonic commentators theorized this notion. Avicenna, as an independent philosopher, who has been introduced as the representative of peripatetic philosophy while he himself has rejected this claim, has a view of active intellect, consistent with his own philosophical system, which is different from the views of commentators like Alexander of Aphrodisias and Themistius. Thomas Aquinas, a philosopher and Christian theologian, who has been influenced by Avicenna in his theologian-philosophic thoughts, because of his Christian-Aristotelian position on this issue, disagrees with Avicenna on some aspect of Avicenna’s active intellect theory. What the present article intends to achieve is to answer to the question whether Aquinas’s opposition has an ontological or epistemological origin. The answer provided is that Aquinas with his reliance on Aristotle mounts an ontological opposition to Avicenna’s active intellect and epistemologically he has not been able to come into agreement with the whole meaning scope of Avicenna’s active intellect.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمحمدعلی دیباجی | seyed mohammad ali
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدتقی جان محمدی | mohammad taghi



نشانی اینترنتی http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2044
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442656.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات