|
آینه معرفت، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
وظایف اخلاقی در دیدگاه دیوید راس |
|
چکیده فارسی مقاله |
سر ویلیام دیوید راس برجستهترین چهره اخلاق وظیفهگرا پس از کانت است. در این مقاله، به تبیین نظریه ابتکاری او مبنی بر تفکیک «وظایف اخلاقی در نگاه نخست» از «وظایف در مقام عمل» برای حل مشکل تعارض وظایف، که اخلاق کانت با آن مواجه بود، میپردازیم. همچنین برخی از آراء مهم فرا اخلاقی او را که در دیدگاه هنجاری مؤثر است، بیان خواهیم کرد. راس یک عینیتگرای اخلاقی است که حقایق اخلاقی را اوصاف واقعی مربوط به جهان میداند. او همچنین یک شهودگرای اخلاقی است که مفاهیم اخلاقی بنیادی یعنی خوبی و درستی را غیرقابل تعریف میداند، ولی عقل انسان قادر به شهود درستی و نادرستی برخی قضایای اخلاقی بنیادی است. او در باب ارزشها و وظایف، کثرتگراست. به عقیده راس، تعارض در وظایف در نگاه نخست امکان دارد نه در وظایف در مقام عمل. وظایف در نگاه نخست اعمالی هستند که به علت داشتن اوصاف درستساز، در نگاه اول الزامی هستند ولی آنها در صورتی وظیفه در مقام عمل ما خواهند بود که در عین حال وظیفه در نگاه نخست مهمتر دیگری متوجه ما نباشد. در این صورت آن وظیفه مهمتر، وظیفه در مقام عمل خواهد بود و وظیفه در نگاه نخست، الزامی نخواهد بود. بدین ترتیب مشکل تعارض وظایف حل میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Sir David Ross is considered the most prominent figure of deontological ethics after Kant. The present article aims at explaining his ingenious theory of distinguishing between ‘prima facie ethical duties’ and ‘practical ethical duties’ to resolve the conflict which was a problem with Kantian ethics. It further intends to present some important meta-ethical views which have been influential in the normative view of ethics. Ross was an ethical objectivist who believed that moral properties are factual attributes of the world. He was also an ethical intuitionist who believed that the fundamental moral concepts of goodness and rightness are indefinable but human intellect is capable of intuitional understanding of the right and wrong of certain fundamental moral concepts. With regard to values and duties, Ross was a pluralist. In his view, conflict can be detected in prima facie duties and not in practical ethical duties. A prima facie duty is an action which, due to its right-making properties, may seem obligatory but it will become an obligatory practical duty only if there was no other prima facie duty which would have priority over this one. If that is the case, the prioritized duty would become an obligatory practical duty and the prima facie duty would not be obligatory. This way the problem of conflict is resolved |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین اترک |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2040 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442652.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|