|
آینه معرفت، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
چیستی دروغ |
|
چکیده فارسی مقاله |
معنا و ماهیت دروغ گرچه در ابتدا روشن مینماید؛ ولی با اندکی تأمل، پرسشهای زیادی پیرامون آن مطرح میشود که پرداختن به آن را ضرورت میبخشد. به نظر میرسد در ماهیت دروغ چهار شرط لازم است: شرط بیان خبر؛ شرط خلاف واقع بودن خبر، شرط تخاطب و شرط قصد فریب داشتن. بین دروغ و فریب فرق است. دروغ نوعی فریب است که منحصر در گفتار و هر چیزی که قائم مقام گفتار باشد مانند نوشتار و اشاره است نه در مطلق قول و فعل؛ همچنین دروغ در خبر ممکن است نه در مطلق کلام. فریب در مطلق قول و فعل امکان دارد. دروغ مخالفت مراد متکلم با واقع نفسالامر است نه مخالفت ظاهر کلام با واقع یا اعتقاد متکلم. قصد عمد و علم به نادرستی خبر در دروغ شرط است. دروغ چون در اِخبار، محقق است پس بدون وجود مخاطب امکان ندارد. دروغ همیشه با قصد فریب مخاطب همراه است. دروغ یعنی «شخصی با قصد إخبار از واقع، خبر خلاف واقعی که خود علم به خلاف بودن آن دارد به شخص دیگر بدهد با این قصد که او باور کند این خبر واقعیت دارد». برای حل نزاع فرق کلامی در ذاتی یا اعتباری بودن قبح دروغ باید به ماهیت و تعریف دروغ رجوع کرد. اگر دروغ را خبر خلاف واقع تعریف کنیم، این عمل ذاتاً قبیح نیست مگر وجوه و اعتباراتی چون ضرر زدن، فریب دادن، اغراء به جهل به آن اضافه شود؛ ولی اگر دروغ را خبر خلاف واقع با قصد فریب دیگران تعریف کنیم قبح آن ذاتی خواهد بود |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، دروغ، خبر خلاف واقع، فریب، قبح ذاتی، اعتباری، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The definition of ‘lie’ seems obvious at first glance but with a second glance a number of questions are raised which need to be answered. For a lie to occur four conditions should be fulfilled. First, lying requires that someone makes a statement (statement condition). Second lying requires the person to believe that the statement is false (untruthfulness condition). Third, lying requires that the statement is addressed to someone (addressee condition). Fourth, lying requires that a statement is made to delude the addressee (condition of deluding the addressee). There is a distinction between lying and deception. Lying is a kind of deception which is exclusive to verbal and non-verbal expression and not to both expression and action. In addition, lying is exclusive to statements and not to any type of verbal and non-verbal expressions. Lying implies the opposition of the liar’s purpose with what has already happened in reality and not the opposition of the form of the expression with the reality or the liar’s purpose. One of the controversial issues in Islamic theology has been the nature of lying, that is, whether the wrongness of lying is essential or accidental. We can deal with this issue by referring to the definition of lying. If we define lying as making an untruthful statement, the wrongness of act of lying would be accidental, but if we define it as making a statement with the intention to deceive others then its wrongness would be essential. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین اترک |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2060 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442630.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|