آینه معرفت، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مشاییان و نظریه مثُل
چکیده فارسی مقاله عالم عین از منظر افلاطون به دو دسته تقسیم می‌شود:1. عالم مثُل، 2. عالم محسوسات. ارائه نظریه مثُل از سوی افلاطون مبتنی بر همین مبنا بوده است. به طور قطع می‌توان گفت افلاطون با ارائه این نظریه درصدد بود که به گمان خود بتواند پیدایی عالم محسوسات را با نظر به ناپایداری آن و قابل شناخت نبودن یقینی آن توجیه کند. نقادی‌های ارائه شده علیه نظریه مثُل عمدتاً از سوی فلاسفه مشاست. ارسطو شاگرد و هم‌عصر افلاطون در مواجهه با این نظریه معتقد است:" قائل شدن به این نظریه نتایج غیر منطقی در پی خواهد داشت." ابن‌سینا نیز با ارائه ارزیابی منفی از این نظریه، " آن را محصول دوره خامی اندیشه یونانی دانسته است و برای آن ﭘشتوانه‌ای برهانی قائل نیست". نگارنده درصدد است که با توجه به جایگاه نظریه مثُل در اندیشه افلاطون، ضمن تقریر و ترسیم ناکارآمدی آن نزد ارسطو و ابن سینا در تبیین نظام پیدایی عالم، با گریز به براهین مؤید دیدگاه مثُل، نشان دهد که نقدهای ارسطو و به ویژه ابن‌سینا تا چه اندازه موجه‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد علی تیوای | mohammad ali تیوای



نشانی اینترنتی http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2072
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442628.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات