|
آینه معرفت، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
فلسفه اسلامی؛ تئوسوفی یا فیلوسوفی؟ (نزاع حائری و کُربن) |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله نزاع کُربن و حائری پیرامون اطلاق فیلوسوفی و تئوسوفی بر فلسفه اسلامی در محافل غربی را میکاود؛ از نظر کربن و پیروانش اطلاق فلسفه به معنای غیردینی و مصطلح آن در غرب بر فلسفه اسلامی رسا نیست و با بخش مهمیاز آموزههای آن در تعارض است. بدین منظور واژه تئوسوفی نظر به معنا و موارد کاربرد آن از آغاز فلسفه در یونان تاکنون ترجیح دارد. در طرف مقابل، حائری که فلسفه اسلامیرا در اصل هلنیکی و کار فیلسوفان مسلمان را شرح و تفسیر فلسفه ارسطو و ارائه استشهادات قرآنی و روایی میداند، بین گونههای مختلف فلسفی به نوعی همگونی قائل است. بر این اساس، از نظر وی عنوان فیلوسوفی به همان معنایی که بر فلسفههای غربی اطلاق میگردد بر فلسفه اسلامینیز صادق است و تئوسوفی چنین اعتباری را ندارد. این قلم نه ادله حائری را کافی میداند و نه فلسفه اسلامیرا در برابر فلسفه هلنیکی قرار میدهد. در فلسفه اسلامی مایههای استوار یونانی، حفظ و افزون بر آن، ابداعات فراوانی نیز بر آن افزوده شده است. از این رو مقاله آوانویسی «حکمت اسلامی» را ارجح میداند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اسحاق طاهری سرتشنیزی | taheri sarteshnizi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/9559 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442526.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علمی - پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|