آینه معرفت، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی دیدگاه مکتب تفکیک در باب وجود واشاره به برخی مبانی آن
چکیده فارسی مقاله مکتب تفکیک با این انگیزه طراحی و ارائه شده است که شناخت حقایق و معارف دینی را به دور از التقاط فلسفی و عرفانی، با شیوه‌ای دینی ممکن نماید و تأویل‌ها و تفاسیری را که ظواهر شریعت از پذیرش آن ابا دارد، از روند فهم دینی کنار نهد و بر این ادعاست که با این روش می‌توان به حقایق دینی که سعادت حقیقی ما در گرو علم به آن است، دست یافت. یکی از کلیدی‌ترین مسائل در این مکتب، مباحث هستی شناسی آن است و می‌توان ادعا کرد که در مکتب تفکیک مباحث هستی شناسی دروازه ورود به مباحث معرفت شناسی است. در این مقاله آراء ومبانی هستی شناسی مکتب تفکیک مورد کاوش قرار گرفته است و نشان داده شده که اکثر مطالب آنان در باب هستی‌شناسی با نگاه بدبینانه به حکمت متعالیه وبرای انکار دیدگاه‌های‌این فلسفه پایه‌ریزی شده و براین اساس برخی مبانی‌این مکتب توجیه معقولی ندارد و حتی نمی‌‌توان آن مطالب را مبتنی بر روایات دانست. البته از آنجایی که بین مؤسسان و شارحان‌ این مکتب اختلافاتی وجود دارد تأکید ما در ‌این تحقیق بیشتر بر مؤسسان ‌این مکتب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وجود، ماهیت، اشتراک معنوی، مالکیت، خلقت، علیت.طرح مسئله،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله The motive behind the segregation school, as it has been designed and proposed, is an understanding of religiouse belifes and teachings free from eclecticism mixing religious teachings with philosophical and mysitical views. The claim of this school is that religious understanding can be disentangled from philosophical interpetations inconsistent with the literal religion and that man’s ultimate felicity lies in this disentanglement. The key focus of this theological school is on ontology that it is through ontology that one can appreciate the epistemological issues. The present article is an attempt to explore the ontological principles of segregation school. The conclusion is that most of the ontological views presented in this school are biased against transcendental wisdom as they are mostly aimed at rejecting transcendental philosophical views. For this reason its basic principles lose ground to the extent that one cannot even attribute them to Islmic traditions. It should acknowledged that the originators and commentators of this school have different views and that this article is focused on the originators’ views.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمحمداسماعیل سیدهاشمی | سیدمحمداسماعیل seyed hashemi


رضا سلیمانی |



نشانی اینترنتی http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2249
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442490.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات