آینه معرفت، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۸۵-۱۰۸

عنوان فارسی بررسی نظریه جداسازی آموزه‌های دینی از علوم بشری در کشف معارف دینی
چکیده فارسی مقاله از مباحث مهمّی که از آغاز پیدایش دین در باب دین‌شناسی مطرح بوده، روش کشف معارف دینی است. یکی از روش‌هایی که در این باره مورد توجه قرار گرفته روشی است که دین‌شناس سترگ و اندیشمند توانا حضرت آیت الله میرزا مهدی اصفهانی ارائه کرده است. بر اساس این روش معارف دینی به ویژه معارف مربوط به خدا شناسی یک امر فطری بوده و پس از تقوا و عبادت در پرتو نور عقلی که خارج از حوزه وجود انسان است مکشوف می‌گردد؛ اما داده‌های عقلانی که از طریق قوه عقلی انسان پدید می‌آید و برهان‌های عقلی که بر بدیهیات استوار بوده و به وسیله نیروی ادراکی انسان تحقق می‌یابد و همچنین معارف برون دینی، نه تنها در کشف معارف دینی دخالت ندارد؛ بلکه مانع و حجاب برای معارف مزبور قلمداد می‌شود. در بررسی این نظریه به روش توصیفی - تحلیلی این مطلب به دست آمده که هم کشف معارف دینی به وسیله عقلی خارج از وجود انسان خالی از ابهام نیست و هم مانع بودن استدلال‌های عقلی مبتنی بر بدیهیات و معارف بیرون دینی قابل دفاع نبوده و با مشکل جدی مواجه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معارف دینی، کشف معارف دینی، عقل نوری و استدلال‌های عقلی،

عنوان انگلیسی separation theory study religious teachings of human sciences in religious education
چکیده انگلیسی مقاله of the important issues that since the beginning of the emergence of religion in the theology , discovered method of religious education . One of the ways in which it is considered that the great theologian and thoughtful capable Ayatollah Mirza Mehdi Ispahani . Under this technique especially religious education , Education related to theology is a natural and after piety and praying in the light of reason that is outside the range of human existence ; but intellectual data revealed through the human intellect and proof of intellect was based on the obvious and is a realization of human cognitive force , as well as religious education abroad , not only does not interfere in the discovery of religious education , but the barrier and the Education for wearing the hijab . in the study of theory - this descriptive approach that discovered religious education by rational outside of human existence of ambiguity barrier and rational arguments based on the obvious and out of religious defensible and is facing a serious problem .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علی دلبری | seyed ali
دانشگاه علوم اسلامی رضوی

اسحق عارفی | isaac arefi



نشانی اینترنتی http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/4707
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442466.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات