|
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر رهبری توزیعی مدیران بر تعهد سازمانی معلمان با میانجیگری عزتنفس سازمانی در مدارس مقطع ابتدایی شهر خرمآباد |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف دست یابی به بهبود تعهد سازمانی از منظر رهبری توزیعی و با نگاه به عزت نفس سازمانی انجام شد. ابتدا نقش میانجی عزت نفس سازمانی در تأثیر رهبری توزیعی مدیران بر تعهد سازمانی معلمان بررسی شد؛ و در ادامه به آزمون نقش تعدیلگری جنسیت در این الگو پرداخته شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهر خرم آباد به تعداد 1258 نفر بود که حجم نمونه 278 نفر با استفاده از جدول مورگان و با توجه به حداکثر پارامترهای آزاد در مسیرهای فرض شده مدل های معادلات ساختاری پژوهش؛ به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه های رهبری توزیعی، عزت نفس سازمانی و تعهد سازمانی بود که روایی سازه، و پایایی آن ها با آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS23 و AMOS23 تحلیل شدند. تحلیل نقش میانجی عزت نفس سازمانی نشان داد رهبری توزیعی مدیران علاوه بر تأثیر مستقیم خود بر تعهد سازمانی معلمان؛ بهواسطه عزت نفس سازمانی معلمان، دارای نقش غیرمستقیم در تبیین تعهد سازمانی آنان است. تحلیل گروه های چندگانه نیز نشان داد که متغیر جنسیت تأثیر رهبری توزیعی مدیران بر عزت نفس سازمانی معلمان را تعدیل می کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Gender analysis of the Effect of distributed leadership of Principals on organizational commitment of teachers with mediatiting organizational-based self-esteem in khorramabad elementary schools city |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study was made with the aim of improving organizational commitment from the perspective of distributed leadership and with a view to perceptions of organizational-based self-esteem. First the role of mediator organizational-based self-esteem in the impact of distributed leadership Principals on organizational commitment teachers Was investigated ; and continue to test the role of moderator gender in the model was paid. The current study is a descriptive-correlational research with Structural equation modeling approach. The population of the study consisted of all elementary schools teachers in Khorramabad city to number 1258, the sample volume 278 people using Morgan table; and with a view to a maximum of free parameters in assumed routes structural equations models study ; was chosen by relative class sampling method. Data were collected through questionnaires distributed leadership, organizational-based self-esteem and organizational commitment that construct validity and reliability using Cronbach's alpha and composite reliability was confirmed. The data were analyzed using the software spss 23 and amos 23. Analyzing the role of mediator organizational-based self-esteem showed distributed leadership Principals, in addition to their direct impact on organizational commitment teachers ; By organizational-based self-esteem of teachers, has an indirect role in explaining their organizational commitment. Multiple groups analysis also showed that the gender variable of teachers Modifies the effect of distributed leadership Principals on organizational-based self-esteem teachers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمانه رسولی | samaneh rasouli دانشگاه لرستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
ایرج نیک پی | iraj nik پی دانشگاه لرستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
سعید فرح بخش | saeed farah bakhsh دانشگاه لرستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mpes.sbu.ac.ir/article/view/11035 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1091/article-1091-428355.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|