مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۹-۴۸

عنوان فارسی شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش انتقال آموزش در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اولویت‌بندی آن با تکنیک فرآیند سلسله‌مراتب گروهی
چکیده فارسی مقاله هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش انتقال آموزش و اولویت ‌ بندی آن با تکنیک سلسله-مراتب گروهی است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 360 نفر می‌باشند که از میان آنان طبق جدول مورگان 186 نفر به روش نمونه ‌ گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ‌ ها، سه پرسشنامه ‌ ی مجزا شامل پرسشنامه عوامل مؤثر بر انتقال آموزش با 45 گویه، انگیزش انتقال آموزش هالتون با 4 گویه و پرسشنامه مقایسه ‌ ی زوجی با 15 عامل می‌باشد. نتایج حاصل از اجرای آزمون پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، کانون کنترل، فرصت کاربرد، حمایت سرپرستان، حمایت همکار، جو انتقال، آمادگی یادگیرندگان، واکنش ‌ های عاطفی، گشودگی تجربه، محتوای مرتبط، توانایی شناختی، ارائه نمونه ‌ های کاری، پاسخ ‌ گویی و تعهد سازمانی با انگیزش انتقال آموزش رابطه معناداری وجود دارد. داده ‌ های حاصل از آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان ابعاد پانزده ‌ گانه عوامل مؤثر بر انگیزش انتقال آموزش، متغیرهای حمایت سرپرست ( 213/)0 فرصت کاربرد، واکنش‌های عاطفی، ارائه نمونه‌های کاری، گشودگی تجربه، جو انتقال و پرسشگری 567/0 از انگیزش انتقال آموزش را پیش ‌ بینی می‌نماید. در نهایت، نتایج حاصل از به ‌ کارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله ‌ مراتبی گروهی نشان داد حمایت سرپرست، جو انتقال، ارائه نمونه ‌ های کاری، پاسخگویی، پرسشگری، تعهد سازمانی، فرصت کاربرد، آمادگی فرگیران، واکنش‌های عاطفی به آموزش، گشودگی تجربه، خودکارآمدی، توانایی شناختی، کانون کنترل، محتوای مرتبط و حمایت همکار به ترتیب اولویت اول تا پانزدهم، بر روی انگیزش انتقال آموزش تأثیر دارد. Group AHP
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش انتقال آموزش، شرکت ملی صنایع پتروشیمی،AHP،

عنوان انگلیسی Effective Factors on Motivations of Training Transfer in National Petrochemical Companies and Its Prioritization by Group AHP Technique
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is investigating effective factors on motivation of training transfer and its prioritization using group AHP. This research has descriptive-surveying methodology. Statistical population of this study is official staff of the National Petrochemical Company in 360 number. Amongst, 186 people were selected by random sampling method. Data collecting instruments include 3 discrete questionnaires including effective factors on training transfer with 45 items, Holton motivations of training transfer with 4 items, and paired comparison questionnaire wit 15 factors. Obtained results from Pearson test showed that there is significant relationship among self-efficacy, locus of control opportunity to use, support of peer/supervisor, transfer climate, learners readiness, affective reactions, openness to experience, content relevance, cognitive ability, worked samples, accountability, questioning, organizational commitment, and motivation of training transfer. Obtained data from step by step regression showed that among 15 aspects of effective factors on motivation of training transfer, variables of support of supervisor predicts 0.213, opportunity to use, affective reactions, worked samples, openness to experience, transfer climate, and questioning predict 0.567 of motivations to training transfer. Finally, obtained results of using group AHP technique showed that support of supervisor, transfer climate, worked samples, accountability, questioning, organizational commitment, opportunity to use, learners readiness, affective reactions to training, openness to experience, self-efficacy, cognitive ability, locus of control, content relevance ,support of peer have priorities of first to the fifth on motivation of training transfer, respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی نجفی | ali najafi
داشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدتقی تقوی فرد | mohammad taghi taghavi fard
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حمیدرضا زرین | hamidreza zarrin
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

اکبر باشکوه | akbar bashokooh
مربی-گروه علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://mpes.sbu.ac.ir/article/view/7770
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1091/article-1091-428351.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات