این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوی ساختاری باورهای شایستگی و ادراک از کلاس درس با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان: نقش رفتارها و باورهای پیشرفت
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی علی روابط بین باورهای شایستگی و ادراک از محیط کلاس درس با پیشرفت تحصیلی با تاکید بر نقش واسطه‌ای باورها و رفتارهای پیشرفت بود. روش : روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر کرج به‌تعداد 102874 نفر در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 800 دانش‌آموز از 4 دبیرستان دخترانه حجاب، آفاق، البرز، جامی و 4 دبیرستان پسرانه هدف، ادب، میلاد و نوید، انتخاب و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس فراسر، فیشر و مک روبی (1996)، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و ادراک شایستگی هارتر (1985) جمع‌آوری شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامه­های مخدوش و داده­های پرت داده­های 712 دانش‌آموز تحلیل شد. یافته‌ها : یافته‌ها نشان داد الگو با داده‌های پژوهش برازش مناسبی دارد. ضرایب اثر غیرمستقیم باور شایستگی (05/0=β، 3/0=P) و ادراک فرد از کلاس درس (16/0=β، 025/0=P)، نشان داد تنها ادراک فرد از کلاس به‌صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری باورها و رفتارهای پیشرفت می‌تواند عملکرد تحصیلی را پیش‌بینی کند . نتیجه‌گیری : با توجه به نقش کلیدی باورها و رفتارهای پیشرفت، در ارتباط بین ادراک از محیط کلاس و باورهای شایستگی با پیشرفت تحصیلی، لازم است در برنامه‌ریزی آموزشی به این سازه‌ها بیش از پیش توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورها، پیشرفت، تحصیلی، شایستگی، کلاس درس،

عنوان انگلیسی The structural model of competence beliefs and perceptions of classroom environment with academic achievement in students: the role of behaviors and beliefs progress
چکیده انگلیسی مقاله Objective: academic achievement and the factors influencing it has long been of interest to education professionals. The aim of this study was to evaluate the causal relationship between self-perceived competence and classroom environment with academic achievement and with emphasis on the mediating role of progress beliefs and behaviors progress. Methods: In this study, 712 male and female high school student with multistage random sampling from four districts of Education in the city of Karaj was selected. To collect the data, a perception of classroom (Fraser, Fisher and Mac Mini), Pintrich and De Groot‘s Motivational Strategies for Learning and Harter’s perceived competence was used. The data were analyzed using structural equation modeling. Results: Analysis of data showed that the model fit the data is good. As well as direct and indirect effects showed that progress beliefs and progress behaviors play mediating role in relationship between perception of classroom environment and competence belief with academic achievement. In this model all regression weights were statistically significant except indirect effect of beliefs and predictor variables Explained 16% variance of academic achievement. Conclusion: Results of this study showed that progress beliefs and behaviors, have key role in relationship between perceptions of classroom and competence beliefs with academic achievement. So these structures can be considered in educational planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس بای | narges bay
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

حمیدرضا حسن آبادی | hamidreza hassan abadi
هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

جواد کاوسیان | javad kavousian
هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/12878
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-409939.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات