این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی فرزندپروری مثبت و ذهن‌آگاهی بر رابطه مادر-فرزند سالم و رابطه همشیران در خانواده‌های دارای کودک دچار کاستی توجه/فزون‌کنشی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین میزان تأثیر آموزش فرزندپروری مثبت در مقایسه با ذهن‌آگاهی بر رابطه مادر-فرزند سالم و رابطه همشیران در خانواده‌های دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزون‌کنشی بود. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری و جامعه آماری شامل 68 مادر دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/فزون‌کنشی مراجعه کننده به مراکز مشاوره طراوت، رایان و مهرآوران در شهر اهواز از مهر 1393 تا تیر 1394 بود. 51 مادر بر اساس ملاک‌های پژوهش انتخاب و به­شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. گروه‌های آزمایش 8 جلسه 120 دقیقه‌ای، آموزش مهارت‌های فرزندپروری ساندرز 1999 و ذهن‌آگاهی چاسکالون 2011 را دریافت و هر سه گروه قبل و پایان آموزش و در مرحله پیگیری مقیاس رابطه والد-فرزند پیانتا، 1994 و پرسشنامه رابطه همشیران فرمن و برمستر، 1985 را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد دو مداخله فرزندپروری (87/31=F،008/0=P) و ذهن‌آگاهی (87/15=F،04/0=P) بر کیفیت رابطه مادر-فرزند اثر دارند، اما تأثیر برنامه فرزندپروری مثبت بیش‌تر (16=F، 011/0=P) و از نظر تأثیر بر رابطه بین همشیران نیز، تنها مداخله فرزندپروری مثبت مؤثر است (07/20=F، 002/0=P)؛ و این تأثیرها در مرحله پیگیری هم‌چنان پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: از آنجا که مداخله خانواده محور فرزندپروری مثبت، سیستم خانواده و تعاملات موجود در آن را به‌شیوه‌ای مستقیم در کانون توجه قرار می‌دهد، می­توان آن را نسبت به مداخله فرد محور ذهن‌آگاهی روش مؤثرتری برای ارتقای ارتباط‌های آسیب‌دیده در خانواده‌های دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزون‌کنشی به ­شمار آ­ورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنیدگی، ذهن‌آگاهی، فرزندپروری، مادر، مثبت، همشیران،

عنوان انگلیسی Effectiveness of positive parenting training comparing to stress reduction based on mindfulness on mothers, on parent-normal child relationship and siblings in families with ADHD children
چکیده انگلیسی مقاله Main purpose of current study was Effectiveness of positive parenting training comparing to stress reduction based on mindfulness on mothers, on parent-normal child relationship and siblings in families with ADHD children. Although,45 mother with ADHD children at least having a normal children were selected from 4 clinic of AHWAZ city and randomly divided to 3 group (including 2 experimental and 1 control). Before intervening, pretest was applied to all 3 group using parent-child relationship questionnaire and siblings relationship. Then experimental group 1 (positive parenting ) and experimental group 2 (mindfulness) were trained for 8 session while no intervention was directed on control group. After intervention, all groups were asked to fulfill the post-test scales. Results of MANCOVA shows significance difference (P< 0/001) among experimental groups and control group in post-test and follow-up and no difference between experimental group 2 and control group. On the other hand, pairing compares between experimental group 1, experimental group 2 and control group mentioned the significance difference (p< 0/001) in parent-children scale in to level of post-test and follow-up as so the positive parenting had more lasting effect on mother-child relationship.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سپیده پورحیدری | sepideh poorheidari gh r
دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

سودابه بساک نژاد | soodabeh bassak nejad
دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

ایران داوودی | iran davoodi
دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مهناز مهرابی زاده هنرمند | mehrabizade honarmand
دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/10526
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-409938.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات