روانشناسی کاربردی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوی ساختاری تحول روانی-اجتماعی فرزندان در ارتباط با هوش معنوی و شیوه‌های فرزندپروری مادران آن‌ها
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین الگوی ساختاری روابط بین تحول روانی-اجتماعی فرزندان با هوش معنوی و شیوه‌های فرزندپروری مادران آن‌ها بود. روش : روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دختر و پسر استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 به‌تعداد 29474 نفر بود. با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای به‌شکل تصادفی، از میان دانشگاه‌های استان البرز دانشگاه فرهنگیان، آزاد اسلامی واحد کرج و دانشکده کشاورزی انتخاب و بر اساس جدول کرجسی-مورگان (1970) حجم نمونه 400 دانشجو تعیین، سپس پرسشنامه تحول روانی-اجتماعی هاولی (1988) توسط دانشجویان، و پرسشنامه هوش معنوی عبداله‌زاده، کشمیری و عرب‌عاملی (1387) و شیوه‌های فرزندپروری بامریند 1973 توسط مادران آن‌ها تکمیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین متغیر مکنون هوش معنوی مادر (416/0=β، 001/0 = P) و ضریب مسیر غیرمستقیم آن (178/0=β،01/0 = P) با تحول روانی-اجتماعی فرزندان، و نیز ضریب مسیر بین شیوه سهل‌گیرانه مادر (206/0-=β، 003/0 = P) و شیوه مقتدرانه مادر (184/0=β، 01/0 = P) با متغیر مکنون تحول روانی-اجتماعی فرزندان مثبت و معنادار است. درمقابل ضریب مسیر بین شیوه استبدادی مادر با تحول روانی-اجتماعی فرزند معنادار نیست. نتیجه‌گیری: ازآن‌جاکه هوش معنوی هم به‌شکل مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجی‌گری شیوه‌های فرزندپروری مادر بر تحول روانی-اجتماعی فرزندان تأثیر چشم‌گیری دارد و از سوی دیگر بر اساس پژوهش‌های موجود با آموزش می‌توان هوش معنوی را رشد و ارتقاء داد؛ بنابراین برای داشتن فرزندانی رشدیافته و سالم ضروری است برنامه‌های آموزشی برای ارتقاء هوش معنوی والدین به‌ویژه مادران تدوین و اجرا شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Structural model of psychosocial development of offspring’s in relation to spiritual intelligence and parenting styles of their mothers
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim: Aim of study was to determine structural model of relationships between psychosocial developments of offspring’s with spiritual intelligence (SQ) and parenting styles of their mothers. Method: Research method was correlational and statistical population were 29,474 female and male universities students of Alborz province in the 2015-16 academic year. By multi-stage random sampling were selected Teachers’ University, Islamic Azad University of Karaj branch and Agriculture College. Based on the table Krejcie-Morgan (1977) the sample size 400 students was determined. Then psychosocial development questionnaire Hawley (1988) completed by students, and spiritual intelligence questionnaire Abdollahzadeh, Kashmiri and Arab Amely (2008) and parenting styles Baumrind, 1973 completed by their mothers. Results: Results showed that total path coefficient between latent variable of mom SQ (β=0.416, P=0.001) and its indirect path coefficient (β=0.178, P=0.01) with psychosocial development of their children is positive and significant, also path coefficients of mothers’ permissive parenting style (β=0.206, P=0.003) and maternal authoritative parenting style (β=0.184, P=0.01) with latent variable of psychosocial development of their children is significant and positive. In contrast, the path coefficients of maternal authoritarian parenting style is not significant with their children psychosocial development. Conclusion: Spiritual intelligence has a significant impact on offspring’s psychosocial development through the mediation of parenting styles both directly and indirectly. On the other hand, based on existing researches it can be increased by education. So, to facilitate the development of the psychosocial health of the next generations it is necessary that training programs for parents' spiritual intelligence improvement be
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر عصمت دانش | mohammad esmat danesh
تهران

نرگس سلیمی نیا | narges salimi nia
دانشگاه آزاد اسلامی

فرخ حق رنجبر | farrokh حق ranjbar
دانشگاه آزاد اسلامی

فریده نادری | farideh naderi
دانشگاه آزاد

خدیجه عمویی | khadijeh amouei
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/17184
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-400000.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات