این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی کاربردی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش بازی درمانگری بومی‌شده بر تنیدگی مادران کودکان پیش‌دبستانی دچار کاستی توجه/فزون‌کنشی: مطالعه مقدماتی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف : هدف پژوهش تعیین اثربخشی بازی درمانگری بومی­شده بر تنیدگی مادران کودکان دچار کاستی توجه/ فزون‌کنشی بود. روش : روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه گواه و جامعه آماری مادران دارای کودک دچار کاستی توجه/ فزون‌کنشی در 56 مرکز وابسته به آموزش و پرورش شهر نجف‌آباد در سال 94-1393 بود. به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای ابتدا 10 مرکز پیش‌دبستانی انتخاب شد، و سپس از میان 78 نفر از مادرانی که سابقه مراجعه به روان‌پزشک و روان‌شناس این مراکز را داشتند، با توجه به ملاک‌های ورود و خروج 24 مادر انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایکزین شد. ابزار پژوهش نسخه کوتاه تنیدگی والدین آبیدین، 1983، پرسشنامه وندربیلت، ولریچ، لامبرت، دوفینگ، بیکمن و سیمونز، 2003، نسخه کوتاه مصاحبه بالینی نیمه‌ساختاریافته تهرانی‌دوست، زرگری‌نژاد، خادمی و مطلق (1386) و بازی درمانگری بومی­شده رحیمی، غباری، افروز و فرامرزی (1394) بود که به مادران گروه آزمایش در طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای در هفته یک جلسه آموزش داده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شد. یافته‌ها : یافته‌ها تفاوت معناداری بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در آشفتگی والدینی (06/56=F، 001/0=P)، تعامل (46/23=F، 003/0=P) و مشکلات فرزند (78/23=F، 02/0=P) در مرحله پس‌آزمون و پس از 5/2 ماه پیگیری نشان داد. نتیجه‌گیری: از آنجا که آموزش بازی درمانگری بومی شده با اصلاح و افزایش تعامل مادر-کودک باعث افزایش رضایت و کاهش تنیدگی مادران می­شود. از این­رو توصیه می­شود روان‌شناسان از این روش درمانی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی، بومی‌شده، تنیدگی، فزون‌کنشی، کاستی توجه،

عنوان انگلیسی The pilot study effectiveness Instruction of Play Therapy(PT) on the mothers stress with ADHD preschool children.
چکیده انگلیسی مقاله Aim: This research aimed to examine the Localized play therapy(LPT) and it’s effectiveness on mother’s stress with ADHD in preschool children. Method: This research method was applied and a experimental design with a control group. Using phases randomize sampling among mothers with ADHD in Najaf Abad- Iran preschool centers, in academic years of 2014. Twenty four ADHD mothers were selected. They were randomly placed in 2 groups( experimentation and control group). Experiment group was presented with LPT for 10 sessions of 90 minute twice a week. Instruments were used as following parenting stress and Vanderbilt questionnaire and was clinical interview in 2 stages. Data were analyzed using of repeated measuer design analysis. Results showed that there was significant difference between control and experimental group(p< 0/01). Conclusion; results showed that LPT effectiveness on parenting stress of mothers with ADHD. It is suggested that this method could remedy impairment of the parents with mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parenting stress- play therapy- Inattention

نویسندگان مقاله سعید رحیمی پردنجانی | saeed rahimi pordanjani
دانشگاه آزاد اسلامی واحدنجف آباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

باقر غباری بناب | bagher ghobari bonab
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

غلام علی افروز | gholam ali afrooz
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سالار فرامرزی | salar faramarzi
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://apsy.sbu.ac.ir/article/view/13332
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-399999.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات