روانشناسی کاربردی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش هوش هیجانی (EIT) در کاهش نشانگان تنیدگی و افزایش مهارت های مقابله زنان شاغل در خدمات پرستاری
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تعیین درجه تأثیر آموزش هوش هیجانی در کاهش نشانگان تنیدگی زنان شاغل در خدمات پرستاری و افزایش مهارت های مقابله ای مؤثر در آنها انجام گرفته است. ابتدا دو بیمارستان (مفید و مردم) از بین بیمارستان های داوطلب همکاری شهر تهران انتخاب شدند. سپس آزمون نشانگان تنیدگی توسط 176 پرستار بیمارستان مفید (آزمایش) و 89 پرستار بیمارستان مردم (گواه) تکمیل شد. از بین پرستارانی که بالاترین نمره تنیدگی را کسب کرده بودند 26 نفر، 13 نفر از گروه آزمایش و 13 نفر از بیمارستان گواه به طور تصادفی و با روش قرعه کشی، انتخاب شده و در دو گروه جایگزین شدند. سپس متغیر مستقل آموزش هوش هیجانی در گروه آزمایش اجرا شد. نتایج نشان دهنده تفاوت معنی دار بین پیش آزمون و پس آزمون در نشانگان کلی، شناختی، عاطفی و رفتاری گروه آزمایش بود همچنین بین دو گروه آزمایش و گواه در پس آزمون نشانگان تنیدگی در خرده مقیاس های نام برده تفاوت معنی دار مشاهده شد. نتایج همچنین نشان دهنده تفاوت معنی دار بین پیش آزمون و پس آزمون مهارت های مقابله ای در گروه آزمایش و تفاوت معنی دار بین پس آزمون های دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نام برده است. بنابراین آموزش هوش هیجانی توانسته است نشانگان کلی، شناختی،عاطفی و رفتاری گروه آزمایش را به طور معنی دار کاهش داده و مهارت های مقابله ای مؤثر را در این گروه افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، نشانگان استرس، مهارتهای مقابله مؤثر،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسترن ادیب راد | nastaran adib rad
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/AppliedPsychology/article/view/2879
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/863/article-863-392499.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات