|
خانواده پژوهی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مدیریت استرس بر کاهش مشکلات روانشناختی خانوادههای کودکان با آسیبهای شنوایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تولد کودک با آسیب شنوایی، واقعهای تنشزا و غیرمنتظره است و خانواده را با استرس و مشکلات روانشناختی مواجه میکند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بهبود سلامت روانی مادران کودکان با آسیب شنوایی از طریق اجرای کارگاه مدیریت استرس صورت گرفته است. محتوای کارگاه در دو بخش دانشافزایی و مهارتآموزی تنظیم و در شش جلسه ارائه شد. روش پژوهش حاضر شبه تجربی و طرح آن پیش-آزمون ـ پسآزمون بدون گروه کنترل است. گروه نمونه پژوهش حاضر شامل 33 مادر دارای کودک با آسیب شنوایی در سنین پیش از دبستان بودند که به مرکز توانبخشی کودکان ناشنوای نیوشا مراجعه کرده و داوطلب شرکت در کارگاه آموزشی بودند. ابزارهای پژوهش فهرست نشانگان 90 (SCL-90) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بوده است. دادههای حاصل از اجرای آزمونها قبل و بعد از کارگاه با استفاده از آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش بیانگر کاهش مشکلات روانشناختی مادران شرکتکننده در کارگاه است. با توجه به نقش مادران در توانبخشی کودکان با آسیب شنوایی، آموزش مادران در برنامههای درمانی کودکان حائز اهمیت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اکرم پرند | akram parand دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
گیتا موللی | gita movallali دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/FamilyResearch/article/view/135 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی و رفتاری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|