پژوهشنامه نقد ادب عربی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی معناآفرینی در شعر با استفاده از هنجارگریزی‌های زبـانی (بررسی موردی: عزالدّین مناصره، شاعر معاصر فلسطینی)
چکیده فارسی مقاله هنجارگریزی، همواره یکی از مؤثرترین روش‌های برجسته‌‌سازی زبان شعر بوده است. این پدیده، در شعر معاصر عربی اهمیت فراوانی یافته است تا آنجا که گاهی، درکِ کلیّتِ شعری، بر محورِ آن دور می‌زند. عزالدین مناصره، شاعر معاصر فلسطینی، از جمله شاعرانی است که از انواعِ هنجارگریزی‌های نحوی، واژگانی و نوشتاری بسیار گسترده استفاده کرده است. علاوه بر این، وی گاهی با استفاده از عبارت‌ها و تمثیل‌های کهن، مضمونی از شعر پایداری پدید آورده است که بهره‌گیری از چنین شگردی، سیمایی متمایز به سبک شعری وی بخشیده و موجبات تازگی شکلِ بیان و در نتیجه افزایش دشواری فهم وگستردگی زمان ادراک حسی خواننده را فراهم آورده است. هنجارگریزی‌های او، هر چند زبان شعری وی را متمایز ساخته و غالباً مثبت است، اما در برخی موارد نیز از آن جهت که غرابتِ زبان و شیوه بیان را به دنبال دارد، به ساختارهای زبان آسیب می‌رساند و انتقادهایی بر آن وارد است. این پژوهش، سعی دارد تا با روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای الگوی هنجارگریزی لیچ به بررسی هنجارگریزی‌های مشهود در شعر عزالدّین مناصره؛ از جمله: هنجارگریزی‌های زمانی، نحوی، واژگانی، و نوشتاری بپردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Dodging the right and the straight path of language has been always one of the most effective ways of rendering poetry language into bombastic one. This phenomenon has been significantly adopted in contemporary Arabic poetry to such limit that the comprehension of poetry as a whole circulates round its axis. Izz-ul-din Manasrah; the Palestinian contemporary poet is one of those who widely surpasses the limits of language various rules of syntax, inflection, and philology. Furthermore he sometimes by using archaic phrases and sayings innovates constant poetical subject mater endows wonderfully a distinguished feature to his poetical style and freshness to his diction that result sometimes to increase the difficulty of understanding and to lengthen the time during which sensational understanding takes place. Dodging language straightness by the poet despite making his poetical dialect distinctive and mostly positive but on the other hand, because it entails, in some cases, ambiguity in speech and in the way of words articulation, it damages the language structure and therefore brings criticism about. This research by means of the descriptive-analytical method and Leach's relevant pattern attempts to study the mentioned case of this poet in all the aspects shown above.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی سلیمی | ali salimi
دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

رضا کیانی | reza kiani
دانشجوی دکتری دانشگاه رازی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/ArabicLiterature/article/view/1346
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1501/article-1501-381786.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده ادبیات عربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات