مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۱۳۸۹، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوی تأثیر سبک رهبری تحولی بر اعتماد پیروان به مدیران: آزمون اثرات مستقیم و غیر مستقیم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر قصد دارد که نقش این متغیرها را از طریق آزمون دو الگوی ساختاری (الگوی 1 و 2)، در سازمان های آموزشی بررسی کند. نمونه‌ای مرکب از 652 معلم مدارس ابتدایی پسرانه در 10 منطقه از شهر تهران انتخاب و داده‌ها بوسیله 3 پرسشنامه گردآوری شده. پس از بررسی پایایی و روایی سازه متغیرهای نهفته، اثر مستقیم و غیر مستقیم سبک رهبری تحولی مدیران بر اعتماد معلمان به مدیر و نقش میانجیگر ادراک معلمان از عدالت رویه‌ای در دو الگو و همچنین شاخص‌های نیکویی برازش الگوها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو الگو، رهبری تحولی بر اعتماد به مدیر اثر غیر مستقیم و در الگوی 2، اثر مستقیم نیز دارد. همچنین در هر دو الگو، رهبری تحولی بر عدالت رویه‌ای و عدالت رویه‌ای بر اعتماد به مدیر اثر مستقیم دارد و میانجیگر معنادار رابطه رهبری تحولی و اعتماد به مدیر است. مقایسه اثر میانجیگر در هر دو الگو نشان می‌دهد که عدالت رویه‌ای می‌تواند نقش خود را بصورت ناکامل ایفا ‌کند. شاخص‌های نیکویی برازش در هر دو الگو نشان داد که الگوی 2 برازش بهتری با داده‌های گردآوری شده دارد. نتایج در بخش آخر مقاله مورد بحث قرار گرفته است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتماد به مدیر، رهبری تحولی، عدالت رویه‌ای، مدیر، معلم،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن رضا زین آبادی | hassan reza zain abadi
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/Careercounseling/article/view/2594
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-381298.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات