|
مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۲۰۱۲، شماره ۱۰، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه مولفههای فرسودگی شغلی و تیپهای شخصیتی جان هالند در میان معلمان و مدیران مدارس ابتدائی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و تیپهای شخصیتی جان هالند در میان معلمان و مدیران مدارس ابتدائی منطقه سه شهر تهران پرداخته شده است. به این منظور از معلمان و مدیران مدارس منطقه سه شهر تهران تعداد 90 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند و از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و پرسشنامه خودپژوهی جان هالند استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی بکارگرفته شد و از طریق رگرسیون گام به گام به تبیین فرسودگی شغلی معلمان از طریق تیپهای قراردادی، واقع بین، اجتماعی، هنری، تهوری و جستجوگر پرداخته شده است. نتایج نشان داد که تیپهای شخصیتی هالند با فرسودگی شغلی رابطه معناداری دارند به این صورت که فرسودگی شغلی در تیپ اجتماعی کمتر، در سه تیپ واقع بین، قراردادی و تهوری بیشتر است. همچنین هیچ رابطهای بین تیپ هنری و فرسودگی شغلی دیده نشد. کاربردی که این تحقیق دارد این است که افرادی را که استعداد و توانایی موفقیت در کار معلمی را دارند با توجه به تیپ شخصیتی آنها تشخیص داده و آنهایی را که دارای تیپهای اجتماعی هستند در اولویت قرار گیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تیپ شخصیتی، فرسودگی شغلی، معلمان، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ﻃﻴﺒﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮﻏﻴﺐ | ﻃﻴﺒﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮﻏﻴﺐ دانشگاه آزاد اسلامی
ﻣﻬﻴﻦ ﻛﻴﺨﺎﻧﮋاد | ﻣﻬﻴﻦ ﻛﻴﺨﺎﻧﮋاد دانشگاه آزاد اسلامی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/Careercounseling/article/view/2624 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-381274.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی و رفتاری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|