مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۲۰۱۲، شماره ۱۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سهم و نقش راهبردهای خودرهبری در توانمندسازی روانشناختی کارکنان آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر راهبردهای خودرهبری بر توانمندسازی روان-شناختی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان مشهد است. جامعه آماری 213 نفر از کارکنان ادارات مذکور بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی (بر حسب رسته شغلی) انتخاب شدند. و نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخه مطالعات میدانی بود و روش انجام پژوهش پیمایشی بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه بازبینی شده خودرهبری (RSLQ) هاگتون و نک (2002) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) بود که برای سنجش اعتبار محتوای پرسشنامهها از نظرات متخصصان، اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شد و پایاییشان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0 و 79/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل دادهها، با بهرهگیری از فنون آمار توصیفی (تنظیم جداول توصیفی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (رگرسیون خطی دومتغیره و تحلیل واریانس یک-راهه و آزمون تعقیبی شفه) صورت گرفت. نتایج نشان داد که متغیر خودرهبری 6/80 درصد از تغییرات توانمندسازی روانشناختی را تبیین می-کند و راهبردهای خودرهبری معطوف به رفتار، پاداش طبیعی و الگوی فکری سازنده به ترتیب 8/66، 20/0 و 9/71 درصد از تغییرات توانمندسازی روان-شناختی را تبیین میکنند. و مابین رستههای شغلی از نظر توانمندی روان-شناختی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین صورت که تفاوت میانگین رسته پژوهشی با سایر رستههای شغلی در سطح 05/0 معنادار بود. بهعبارت دیگر، کارکنان رسته پژوهشی به نسبت سایر رستهها به لحاظ روانشناختی توانمندتر بودهاند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اﺑﺎﺻﻠﺖ ﺧﺮاﺳﺎﻧﻲ | اﺑﺎﺻﻠﺖ ﺧﺮاﺳﺎﻧﻲ
داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸتی

ﺳﻌﻴﺪ ﺳﻠﻴﻤﺎﻧﻲ | ﺳﻌﻴﺪ ﺳﻠﻴﻤﺎﻧﻲ
داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸتی

ﺟﻌﻔﺮ اﻣﻴﺮیﻓﺮح آﺑﺎدی | ﺟﻌﻔﺮ اﻣﻴﺮیﻓﺮح آﺑﺎدی
داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪ ﺑﻬﺸتی


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/Careercounseling/article/view/2710
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-381270.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات