مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۲۰۱۳، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش رگههای شخصیت در تکوین تضاد شغلی کارمندان اداری اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش رگههای پنجگانهی شخصیت در تکوین تضاد شغلی کارمندان اداری اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان در سال 1390 انجام شد. روش انجام تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. به روش تصادفی ساده نمونهای به حجم 132 نفر از جامعه آماری 200 نفری استخراج و انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه رگههای شخصیت فرم کوتاه 60 سئوالی با پایایی 83/0 و پرسشنامه 20 سئوالی تضاد شغلی دوبرین با پایایی 86/0 بود. به روش تحلیل رگرسیون پیشرونده دادههای به دست آمده تحلیل شدند. نتایج نشان داد متغیرهای موافق بودن (40/4-=t)، باوجدان بودن (50/3-=t)، روانرنجوری (54/2=t) و گشودگی (4/2-=t) ارتباط معناداری با تضاد شغلی داشتند (05/0>p) اما رابطه بین برونگرایی و تضاد شغلی معنادار بهدست نیامد. در مجموع چهار رگه شخصیتی مذکور 52 درصد از واریانس تضاد شغلی را پیشبینی کردند. براساس ضرایب B بین متغیرهای پیش بین، موافق بودن بیشترین همبستگی را با تضاد شغلی داشت (36/0-) و پس از آن متغیرهای باوجدان بودن(30/0-)، روانرنجوری (22/0) و گشودگی (15/0-) قرار داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تضاد شغلی، رگه های شخصیت، شخصیت، کارمندان آموزش و پرورش،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد امانی | ahmad amani
دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)

زﻫﺮا جهانبخشی | زﻫﺮا jahanbakhshi
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مهدی نامداری پژمان | mehdi namdari pejman
مرکز آموزش عالی پیامبر اعظم ص

حجت اسفندیاری |
دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

سیروس قنبری |
دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/Careercounseling/article/view/2650
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-381250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات