مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ساخت و هنجاریابی آزمون پیشرفت تحصیلی (MAT) دانش‌آموزان سال اول دبیرستان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی توصیفی است و منظور ساخت و هنجاریابی آزمون پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان انجام شده است. گروه نمونه به تعداد هزار نفر (500 دختر و 500 پسر) دانش‌آموزان سال اول دبیرستان شهرستان سنندج است. گروه نمونه به شیوه تصادفی انتخاب شده و از نظر متغیرهای جنسیت و منطقه و محل تحصیل همتا گردیدند. ابزار مورد استفاده آزمون محقق ساخته چهار خرده آزمون تحت عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی درس ریاضی هر کدام 100 سئوال جمعاً با 400 سئوال و با محتوای چهار خرده آزمون A ,B ,C ,D با اعتبار 96/0 و 98/0 و 90/0 و 92/0 می­باشد. آزمون از روایی محتوایی با استفاده از نظر متخصصین و اعتبار میانگین خرده آزمون­ها با استفاده از فرمول 20 کودر- ریچاردسون حدود 92/0 می­باشد. سئوال­های آزمون­های مزبور با حدود 250 الی 300 نفر پیش از اجرا برای هر خرده آزمون اجرا شده و به روش کلی kelly گروه‌های قوی و ضعیف به صورت 27% گروه بالا و 27% گروه پایین ضریب دشواری و ضریب تمیز سئوال­ها تعین گردیده شد و سئوال­های نامناسب حذف و سؤال­های مناسب جایگزین گردید. یافته‌ها نشان داد عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر بهتر از پسران است و همچنین سئوالات آزمون­ها با رعایت هدف­های رفتاری و طبقه‌بندی شناختی بلوم سازگار بوده و 22% درصد از سئوالها در سطح آسان با ضریب دشواری P=0/70 و50 درصد سئوالها در سطح متوسط با ضریب دشواری P=0/50 و 18% درصد سئوالها در سطح دشوار با ضریب دشواری p=0/30 تهیه شده و 10% درصد بقیه در سطح آسان – متوسط تهیه شدند. هنجاریابی(نرم) بر طبق رتبه درصدی با استفاده از نمرات Z و CEEB و AGCT تهیه گردید. این آزمون به عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی برای دانش‌آموزان از لحاظ اصول روان‌سنجی و سنجش اندازه‌گیری برای ارزشیابی دانش‌آموزان مناسب می‌باشد و می‌تواند مورد استفاده دبیران متوسطه و دانش‌آموزان بعنوان ارزشیابی تشخیصی تکوینی و تراکمی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون پیشرفت تحصیلی، درس ریاضی، هنجاریابی(نرم)،،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن پاشاشریفی | hassan pasha sharifi
دانشگاه آزاد واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)

حامد نوری | hamed noori
دانشگاه آزاد واحد رودهن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/JMPES/article/view/7047
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1091/article-1091-381099.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات