|
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ساخت و هنجاریابی آزمون پیشرفت تحصیلی (MAT) دانشآموزان سال اول دبیرستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی توصیفی است و منظور ساخت و هنجاریابی آزمون پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان سال اول دبیرستان انجام شده است. گروه نمونه به تعداد هزار نفر (500 دختر و 500 پسر) دانشآموزان سال اول دبیرستان شهرستان سنندج است. گروه نمونه به شیوه تصادفی انتخاب شده و از نظر متغیرهای جنسیت و منطقه و محل تحصیل همتا گردیدند. ابزار مورد استفاده آزمون محقق ساخته چهار خرده آزمون تحت عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی درس ریاضی هر کدام 100 سئوال جمعاً با 400 سئوال و با محتوای چهار خرده آزمون A ,B ,C ,D با اعتبار 96/0 و 98/0 و 90/0 و 92/0 میباشد. آزمون از روایی محتوایی با استفاده از نظر متخصصین و اعتبار میانگین خرده آزمونها با استفاده از فرمول 20 کودر- ریچاردسون حدود 92/0 میباشد. سئوالهای آزمونهای مزبور با حدود 250 الی 300 نفر پیش از اجرا برای هر خرده آزمون اجرا شده و به روش کلی kelly گروههای قوی و ضعیف به صورت 27% گروه بالا و 27% گروه پایین ضریب دشواری و ضریب تمیز سئوالها تعین گردیده شد و سئوالهای نامناسب حذف و سؤالهای مناسب جایگزین گردید. یافتهها نشان داد عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بهتر از پسران است و همچنین سئوالات آزمونها با رعایت هدفهای رفتاری و طبقهبندی شناختی بلوم سازگار بوده و 22% درصد از سئوالها در سطح آسان با ضریب دشواری P=0/70 و50 درصد سئوالها در سطح متوسط با ضریب دشواری P=0/50 و 18% درصد سئوالها در سطح دشوار با ضریب دشواری p=0/30 تهیه شده و 10% درصد بقیه در سطح آسان – متوسط تهیه شدند. هنجاریابی(نرم) بر طبق رتبه درصدی با استفاده از نمرات Z و CEEB و AGCT تهیه گردید. این آزمون به عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی برای دانشآموزان از لحاظ اصول روانسنجی و سنجش اندازهگیری برای ارزشیابی دانشآموزان مناسب میباشد و میتواند مورد استفاده دبیران متوسطه و دانشآموزان بعنوان ارزشیابی تشخیصی تکوینی و تراکمی مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آزمون پیشرفت تحصیلی، درس ریاضی، هنجاریابی(نرم)،، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسن پاشاشریفی | hassan pasha sharifi دانشگاه آزاد واحد رودهن سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
حامد نوری | hamed noori دانشگاه آزاد واحد رودهن سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/JMPES/article/view/7047 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1091/article-1091-381099.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|