|
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، جلد ۵، شماره ۸، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش تربیتی خانوادههای سنتی و مدرن بر پیشرفت تحصیلی فرزندان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر مقایسه تربیتی خانوادههای سنتی و مدرن در پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاهها و دانشآموزان یک منطقه آموزش و پرورش شرق تهران بود که تعداد آنها 666 نفر بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محققساخته با تعداد 41 پرسش استفاده شد. نتایج نشان داد که سبکهای تربیتی میتوانند پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین متغیرهای سبکهای تربیتی (سنتی، مدرن، ترکیبی) و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنیداری وجود دارد. در عین حال، از بین این سه متغیر تنها بین سبک تربیتی مدرن و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنیدار بهدست آمد (P< 0/05). وظیفه فراگیران دانش در نظام تربیتی خانوادههای سنتی که مقاومت در برابر هرگونه تغییرات و حفظ رفتار گذشتگان و پیشینیان مینمایند و به نوعی محدودیت برای فرزندان خود ایجاد نموده که نتیجه آن فقط حفظ مطالب و ذخیرهسازی الفاظ، اطلاعات و آموختهها است. در حالیکه در نظام تربیتی خانوادههای مدرن فراگیران دانش با بهکارگیری سیستمهای جدید آموزشی و دور از هرگونه محدودیت نسبت به موارد آموزشی و شرکت در کلاسهای فوق برنامه به فعالیت میپردازند که همراه با مدیریت اطلاعات و اکتشاف میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیدمرتضی علوی اعلای | seyed morteza alavi aala دانشگاه صدرالدین عینی کشور تاجیکستان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/JMPES/article/view/7044 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1091/article-1091-381096.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|