علوم محیطی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی سطح سواد محیطزیست کارکنان دولت جهت انتخاب مناسبترین شیوه آموزشی
چکیده فارسی مقاله سواد محیط زیست فعالیتها و نگرشهایی است که ریشه در دانش عمیق داشته، تفسیر، تحلیل و عمل جهت حفظ محیط زیست باید طبیعت ثانوی افرادی باشد که از این دانش برخوردارند . آموزش مهم ترین اصل توسعه منابع انسانی محسوب میشود زیرا نتیجه آن در میان مدت و درازمدت از طریق بازده مطلوب کارکنان تعلیم دیده، به سیستم باز خواهد گشت و باعث تسهیل امور، افزایش بهره وری و سودآوری سازمان خواهد شد. امروزه دانش روز حکم می کند ، هر کارشناسی با ابعاد محیطزیستی کار خود آشنا و قادر باشد به هنگام برنامهریزی، طراحی و اجرای طرحها، جنبههای محیط زیست آن را مورد توجه قرار داده و بهکار گیرد. بنابراین مهندسی که با این بعد از فعالیتها آشنایی نداشته باشد، لاجرم با دانش روز بیگانه است . روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تکمیل پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل 800 نفر از مدیران و کارشناسان دولتی بوده است که با استفاده از جدول مورگان 260 نفر ب هطور تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، توسط اساتید مربوطه 89 محاسبه / اعتبارسنجی و پایایی آن توسط ضریب آلفایکرونباخ ، 0 گردید. در این پژوهش مشخص شد که کارکنان دولت نگرشی مثبت و موافق محیطزیست دارند ولیکن سواد محیط زیست ی آنان از نظر شناختی و رفتاری کم میباشد. جهت انتخاب شیوه آموزشی مناسب، بسته های خودآموزشی به صورت مواد شن یداری و دی داری به دلیل دسترسی مناسب و انعطافپذیری در کاربردشان، به عنوان مناسبترین شیوه آموزشی جهت افزایش سطح شناخت، بینش و نهایتاً تغییر رفتار کارکنان جهت ارتقاء سواد و حفظ محیطزیست، پیشنهاد گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، شیوه، سواد، محیطزیست، نگرش.،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آلاله قایمی | alaleh ghaemi
دانشگاه پیام نور

پونه قایمی | pooneh ghaemi
دانشگاه پیام نور

سیدمحمد شبیری | seyed mohammad shobeiri
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/EnvironmentalScience/article/view/5652
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/964/article-964-380498.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم پایه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات