|
علوم محیطی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی سطح سواد محیطزیست کارکنان دولت جهت انتخاب مناسبترین شیوه آموزشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سواد محیط زیست فعالیتها و نگرشهایی است که ریشه در دانش عمیق داشته، تفسیر، تحلیل و عمل جهت حفظ محیط زیست باید طبیعت ثانوی افرادی باشد که از این دانش برخوردارند . آموزش مهم ترین اصل توسعه منابع انسانی محسوب میشود زیرا نتیجه آن در میان مدت و درازمدت از طریق بازده مطلوب کارکنان تعلیم دیده، به سیستم باز خواهد گشت و باعث تسهیل امور، افزایش بهره وری و سودآوری سازمان خواهد شد. امروزه دانش روز حکم می کند ، هر کارشناسی با ابعاد محیطزیستی کار خود آشنا و قادر باشد به هنگام برنامهریزی، طراحی و اجرای طرحها، جنبههای محیط زیست آن را مورد توجه قرار داده و بهکار گیرد. بنابراین مهندسی که با این بعد از فعالیتها آشنایی نداشته باشد، لاجرم با دانش روز بیگانه است . روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تکمیل پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل 800 نفر از مدیران و کارشناسان دولتی بوده است که با استفاده از جدول مورگان 260 نفر ب هطور تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، توسط اساتید مربوطه 89 محاسبه / اعتبارسنجی و پایایی آن توسط ضریب آلفایکرونباخ ، 0 گردید. در این پژوهش مشخص شد که کارکنان دولت نگرشی مثبت و موافق محیطزیست دارند ولیکن سواد محیط زیست ی آنان از نظر شناختی و رفتاری کم میباشد. جهت انتخاب شیوه آموزشی مناسب، بسته های خودآموزشی به صورت مواد شن یداری و دی داری به دلیل دسترسی مناسب و انعطافپذیری در کاربردشان، به عنوان مناسبترین شیوه آموزشی جهت افزایش سطح شناخت، بینش و نهایتاً تغییر رفتار کارکنان جهت ارتقاء سواد و حفظ محیطزیست، پیشنهاد گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، شیوه، سواد، محیطزیست، نگرش.، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آلاله قایمی | alaleh ghaemi دانشگاه پیام نور
پونه قایمی | pooneh ghaemi دانشگاه پیام نور
سیدمحمد شبیری | seyed mohammad shobeiri دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/EnvironmentalScience/article/view/5652 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/964/article-964-380498.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم پایه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|