|
علوم محیطی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش آموزش بر کیفیت محیط زیست در کشورهای در حال توسعه (کشورهای منتخب منا) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مدتهاست که پرسش ها ی متعددی ، افکار عمومی جهان را به خود معطوف کرده، و اینکه بی توجهی به معیارهای تاثیرگذار بر توسعه پایدار، ممکن است، هزینه های جبران ناپذیری را برای جوامع مختلف بدنبال داشته باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش در مقاطع ابتدایی و متوسطه بر رشد تولید و انتشار گاز گلخانه ای دی اکسید کربن طی دوره ی 2012-1992 کشورهای منتخب خاورمیانه بوده است. در تحقیق حاضربرای آزمون فرضیه ها ، مدل پنل پویا ( DPD ) به روش گشتاورهای تعمیم یافته ( GMM [1] ) برای ایران و 11 کشور منتخب منطقه منا (کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا) بکار گرفته شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل، حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار متغیر آموزش (بر حسب معیارهای مختلف آن) با ضریب12/0بر بهبود کیفیت محیط زیست و کاهش رشد آلودگی هوا در طول دوره مورد مطالعه در کشورهای فوق الذکر می باشد.علاوه بر این،یافته ها نشان می دهند که بین نهادهای سیاسی و کاهش رشد جمعیت با کاهش رشد آلودگی هوا رابطه مستقیم وجود دارد. نتیجتاً، با افزایش سطح آموزشدر کشورهای در حال توسعه به طور اعم و با افزایش متوسط سالهای تحصیل افراد جامعه ( در مدرسه) به طور اخص نسبت به کل جمعیت، از شدت رشد آلودگی هوا کاسته می شود. : از اینرو، می توان با افزایش سرمایه گذاری در این بخش بطور کلی، و آموزشهای ابتدایی و دبیرستان بصورت خاص به کاهش انتشار CO2 در کشورهای منا کمک کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Environmental Quality in Developing Countries, (Selected MENA Countries) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Objectives: It is a long time that so many questions have drawn the public thoughts of the world. Moreover, inattention to the effective criteria of permanent development can cause irreparable costs for various societies. Based upon the role of education in the prevention of environmental degradation, the purpose of this research is to study the effect of education in the development of production and emission of greenhouse gas of carbon dioxide during the period of 1992 to 2012 . Materials & Methods: In this study, for testing the hypotheses, the Dynamic Panel Data (DPD) through the Generalized Moments Method (GMM) has been used for 12 selected countries including Iran in MENA region. Results: the findings of this research indicate that, the positive and significant impact of the variable of education (based on its different criteria) on the improvement of environmental quality and the decrease of air pollution. Besides, the results show that there is a direct relation between the political agencies and decrease of population growth to the decrease of air pollution. Conclusion: with increasing the education in developing countries, in general, and growing the average schooling of the people, the growth of air pollution is decreased. As a consequence, increasing investment in education and the average schooling can lead to diminish CO2 emission in selected MENA countries. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صدیقه عطرکار روشن | sedigheh atrkar roshan عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/EnvironmentalScience/article/view/6879 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/964/article-964-380425.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|