علوم محیطی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش آموزش شهروندان در مدیریت پسماندهای خانگی (مطالعه موردی: منطقه ۸ شهرداری تهران)
چکیده فارسی مقاله چکیده : امروزه موضوع مدیریت پسماند یکی از موضوعات مهم سبک مدیریت کلان شهرها محسوب می شود. افزایش جمعیت، زندگی مدرن و تغییر الگوهای مصرف منجر به تولید روزانه حجم قابل توجهی پسماند می شوند. کمبود زمین به منظور دفن بهداشتی پسماند و ماندگاری طولانی مدت برخی از انواع پسماند مانند شیشه، پلاستیک و انواع فلزات، تاثیرات نامطلوب زیست محیطی در پی خواهند داشت و منجر به آلودگی های خاک، آب و هوا می شوند. در بین انواع پسماندها، پسماندهای خانگی حجم قابل توجهی از پسماندهای شهری را به خود اختصاص داده است و مطالعات شهری نشان می دهد که یکی از راهکارهای مناسب برای مدیریت صحیح پسماندها، تفکیک پسماندهای خانگی می باشد. با توجه به روند فزاینده افزایش حجم پسماندهای تولید شده در تهران و مشکلات متعدد ناشی از آن، شهرداری تهران طی سال های اخیر تلاش نموده است تا شهروندان را نسبت به تفکیک پسماندها ترغیب نماید. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش آموزش و دانش تفکیک پسماند در مدیریت پسماندهای خانگی انجام گردید. محدوده مطالعه حاضر را منطقه 8 تهران در سال 1394 تشکیل می دهد. برای انجام تحقیق حاضر از روش پیمایش استفاده شده و 400 نفر از شهروندان این منطقه به صورت نمونه گیری سهمیه ای- تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و تحلیل آن با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بیش از نیمی از پاسخگویان تحت آموزش تفکیک پسماند قرار گرفته اند. دانش آنان نسبت به انواع پسماند در سطح بالایی قرارداشت. علاوه بر این، نتایج بررسی فرضیه های تحقیق نشان داد که متغیر آموزش تفکیک پسماند با رفتار تفکیک پسماند توسط شهروندان رابطه آماری معنی داری داشت. همچنین زمان آموزش نیز با تفکیک پسماند رابطه ای مستقیمی داشت. مطابق نتایج آزمون همبستگی، بین دانش نسبت به پسماند و تفکیک پسماند توسط شهروندان رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد. در نهایت، نتایج بررسی متغیرهای جمعیت شناختی نشان داد که بین متغیرهای سن، جنس، تحصیلات و درآمد و تفکیک پسماند رابطه آماری معنی داری وجود ندارد. به طور کلی نتایج تحقیق حاضر ضمن تایید تجربی تاثیر آموزش بر رفتار تفکیک پسماند توسط شهروندان، ضرورت توجه به سایر عوامل اجتماعی و فرهنگی را نیز مطرح می کند. به عبارت دیگر، عامل آموزش و ارتقا سطح دانش به تنهایی نمی توانند منجر به تفکیک پسماند شوند و می بایست در کنار سایر عوامل موثر در رفتار تفکیک پسماند مطالعه جامع انجام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of training citizens in domestic waste management (Case study: 8 region Tehran Municipality)
چکیده انگلیسی مقاله Today the issue of waste management is one of the most crucial issues in the field of waste management of large cities. Lack of land for waste disposal and long-term remain of certain types of waste such as glass, plastic and metals, is leading to undesirable environmental effects as well as pollution of soil, water and air. Among the types of waste, household waste accounted a considerable amount of municipal waste and urban studies show that one of the solutions is household waste separated for waste management. Due to the growing volume of waste generated in Tehran and several problems caused the Tehran Municipality has tried to encourage citizens towards waste separation in recent years. This study aimed to investigate the role of training and knowledge in the management of residual household waste. The study area covered Region 8 of Tehran Municipality in 2015. To conduct this research, survey method were applied. The ample of this study was composed of 400 residents of over 15 years old who were living in the region and selected by utilizing quota-random sampling method and the required information was gathered through questionnaires. Analysis was conducted by using spss software. The results also showed that more than half of the respondents have been trained about waste separation. The average level of respondents’ knowledge was reported at high-level. Moreover, analytical results showed that statistically, there was a significant relationship between training and waste separation. Also the amount of training associated with waste separation. According to test correlation people knowledge about waste was associated with waste separation and its correlation was positive and direct. Variables of age, gender, education and income have showed no impact on the separation of waste. In general, the results of this study too empirical support the effect of training on waste separation behavior by citizens and also presented necessity of attention to other social and cultural factors. .In other words, factors training and improving knowledge can not lead to the separation of waste alone and should done a comprehensive study alongside with other factors influencing in the behavior of waste separation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صادق صالحی | sadegh salehi
دانشگاه مازندران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

احمد بخارایی | ahmad bokharaei
دانشگاه پیام نور،

ژیلا احمدی | zhila ahmadi
دانشگاه پیام نور،


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/EnvironmentalScience/article/view/9938
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/964/article-964-380422.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات