علوم محیطی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر سرعت و جهت باد بر شرایط تهویه و میزان تمرکز آلاینده‌ها در دالان‌های خیابانی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش تلاش شد تا با روشی مستند و کمی (استفاده از نرم‌افزار Envi-met) تاثیر سرعت و جهت باد بر شرایط تهویه و میزان تمرکز آلاینده‌ها در نسبت‌های مختلف ارتفاع به عرض دالان‌های خیابانی بررسی شود. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که ترکیب‌های مختلف سرعت و جهت باد در دالان‌هایی با نسبت‌های متفاوت ارتفاع به عرض، شرایط تهویه، الگوهای جریان و همچنین میزان تمرکز آلاینده‌ها را در داخل آن تغییر می‌دهد. در این بررسی با در نظر گرفتن سه نسبت (3/0، 65/0 و 5/1) برای نسبت ارتفاع به عرض دالان و دو سرعت کمینه و بیشینه باد (1 و 5/2 متر بر ثانیه) در دو جهت (غربی و جنوب‌غربی) برای شبیه‌سازی در مقاطعی از دو خیابان عمود بر هم ولیعصر و طالقانی، مشخص شد که افزایش سرعت باد در همه جهت‌های باد و در نسبت‌های مختلف ارتفاع به عرض دالان، شرایط تهویه را در داخل آن بهبود بخشیده و از تمرکز آلاینده‌ها در درون آن می‌کاهد. همچنین مشخص شد که در جهت باد عمود بر دالان با افزایش نسبت ارتفاع به عرض دالان، میزان تمرکز آلاینده‌ها در درون آن به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد در‌حالی‌که در جهت باد موازی با دالان بر‌عکس است. نتایج این پژوهش و ترکیب حالت‌های مختلف فاکتورهای مورد بررسی آن ضمن تلنگر توجه به شرایط جوی زمینه در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها، می‌تواند با ایجاد چارچوبی کلی، به طراحان و برنامه‌ریزان شهری برای تصمیم‌گیری نوع جهت‌گیری و نسبت‌های هندسی ابعاد خیابان‌های مهم و پرتردد شهری یاری رساند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Wind Direction and Speed on Ventilation and Pollutant Concentrations in Street Canyons
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to investigate the role of wind speed and wind direction in ventilation condition and pollutants concentration in street canyons with different aspect ratios through using ENVI-met software in a quantitative and experimental way. The results demonstrate how the combination of different wind variables (direction & speed) with different aspect ratios of canyons, can alter the ventilation condition, flow pattern and also pollutant concentration inside the urban street canyons. The result of simulations in some sections of Valiasr and Taleqani streets considering three different ratio of height to width proportion (0.3, 0.65 and 1.5) for the canyons, and two minimum and maximum threshold values for wind speed (1 m/s and 2.5 m/s) in west and south west direction, showed that increasing the wind speed to all directions (in this case west and south west) in a canyon with different aspect ratios (in this study 0.3, 0.65 and 1.5) can improve ventilation condition inside the canyon and reduce pollutants concentration within it. When the wind direction is perpendicular to the canyon, by increase of aspect ratio, the pollutant concentration will significantly increase inside the canyon, whereas the parallel wind direction in the same test shows opposite results. The findings of this study as well as subsequent findings resulted from combination of different concerned variables, as a general framework can help urban designers and planners to decide on the geometry and direction of street canyons.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آیدا کیان مهر | aida kian mehr
کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید حسین بحرینی | seyed hossein bahreini
استاد دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/EnvironmentalScience/article/view/14761
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/964/article-964-380398.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات