|
تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری، جلد ۱۳۹۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
میزان قانونگرایی دانشآموزان و عوامل مرتبط با آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مطالعه حاضر با در نظر گرفتن نقش مهم قانونگرایی در بسترسازی برای پیشرفت و توسعه از یک سو و نقش تأثیرگذار دانشآموزان در آینده جامعه از سوی دیگر، به بررسی میزان قانونگرایی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در بین دانشآموزان مقاطع متوسطه شهر یزد پرداخته است. روش این تحقیق از نوع پیمایش بوده است. جمعیت آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان دوره متوسطه در شهریزد در سال تحصیلی 90-89 تشکیل میدادند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه دانشآموزان 384 نفر مشخص گردید. در این تحقیق ترکیبی از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای استفاده شده است. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محققساخته بود که از اعتبار محتوایی برخوردار بوده و از ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی آن استفاده شده است. نتایج این تحقیق بیانگر این است که میزان قانونگرایی دانشآموزان در حد نسبتاً مطلوبی است؛ ضمن اینکه قانونگرایی دانشآموزان در مدرسه بیش از قانونگرایی آنها در محیط خارج از مدرسه است. میزان قانونگرایی دانشآموزان دختر بیش از دانشآموزان پسر بوده است. نتایج پژوهش نشان داد هرچه نگرش به قانون مثبتتر باشد میزان قانونگرایی نیز افزایش پیدا میکند. هر چه میزان سرمایه اجتماعی و میزان دینداری افزایش پیدا کند میزان قانونگرایی نیز افزایش پیدا میکند ولی رابطه میزان استفاده از رسانههای جمعی با میزان قانونگرایی معکوس بود. همچنین هر چه میزان تحصیلات پدر و مادر افزایش پیدا کند و پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده بالاتر باشد، میزان قانونگرایی نیز بیشتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study aims to investigate the scope of legality and influential social factors among Yazdi high school students considering the significant role of legality in paving the way for development on one hand, and the influential role of the students in society in the future and vice versa. Data for the study were obtained from respondents’ answers to a structured questionnaire administered in a face-to-face survey interview. The study design is a cross-sectional survey of a random sample of Yazdi high school students. The sample, numbering 384 were selected through a multi-stage cluster sampling technique. A survey questionnaire was designed through a detailed theoretical review as well as a review of previous empirical research. The validity and reliability of the scale were assessed through applying Content validity and Cronbach alpha tests. The findings of the study showed that student legality was at the appropriate level; in this regard, there is a significant and direct relationship between the degree of religious commitment, social capital, attitude towards legality and social status with the commitment and of level legality. In other words, the increase in the degree of religious social capital, and an improved attitude toward legality can lead to the enhancement of the level of legality in their behaviour. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیدعلیرضا افشانی | seyed alireza afshani دانشگاه یزد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://scj.sbu.ac.ir/index.php/socialanalisys/article/view/1241 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/718/article-718-380265.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
علوم اجتماعی و رفتاری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|